The Ghan to Adelaide, Tennis & The Botanic Gardens - Reisverslag uit Lara, Australië van Marsha Heemskerk - WaarBenJij.nu The Ghan to Adelaide, Tennis & The Botanic Gardens - Reisverslag uit Lara, Australië van Marsha Heemskerk - WaarBenJij.nu

The Ghan to Adelaide, Tennis & The Botanic Gardens

Door: Marsha

Blijf op de hoogte en volg Marsha

20 Juni 2012 | Australië, Lara

Lieve allemaal,

De tijd gaat opschieten... nu ik dit verslag schrijf zit ik in de trein van Adelaide naar Lara, alweer mijn laatste stop voordat ik naar de westkust ga. Heel raar, maar over anderhalve maand ben ik weer terug in Nederland. Kan me het nog nauwelijks voorstellen, omdat ik in de tussentijd nog zoveel ga doen. En dat is maar goed ook, want ik heb nog lang niet alles van Australië gezien. Dat gaat me ook zeker niet lukken, maar ik ben zo blij dat ik nog een deel van de westkust kan gaan zien. Veel mensen zien alleen de toeristische oostkust van Australië, die natuurlijk ook heel erg mooi is, maar ik ben wel heel erg blij da tik toch nog een deel van de westkust kan gaan zien. Ik ga zeker nog een keer terug naar Australië om de rest te zien, maar dan moet ik eerst de jackpot even winnen :)

Maar oke, laat ik verder gaan waar ik gebleven was. De tour naar Uluru was echt heel mooi geweest, maar ik was er ook wel erg moe van. Gelukkig had ik dan ook nog twee dagen in Alice Springs over om even bij te komen. De dag na de tour (5 juni) was ik wel redelijk vroeg weer wakker, rond 8 uur, maar het was in ieder geval geen half 6 :) Ik was even lekker gaan ontbijten en gaan douchen, en toen was Lisa ook wakker geworden. Zij ging die dag al met de bus naar Adelaide toe. We waren rond 9 uur even naar de Rock Office gegaan, omdat we daar even gratis gebruik konden maken van het internet. Zo konden we onze mail weer even checken en alle mensen die we tijdens de tour ontmoet hadden toevoegen op facebook. We hebben daar een half uurtje gezeten en zijn toen wat boodschappen gaan doen. Ik moest wat eten voor de komende twee dagen hebben, en Lisa moest eten voor in de bus hebben. We zijn daarna weer terug naar de Rock Office gelopen, omdat daar ook de busstop was. Om half 11 ging Lisa op de bus naar Adelaide. We hebben een leuke paar dagen gehad samen, en we houden zeker contact. Volgens mij kan ik straks een rondreis in Europa gaan maken met alle mensen die ik tijdens mijn reis ontmoet heb.
Nadat Lisa op de bus was gegaan ben ik terug gegaan naar het hostel. Lekker een dagje niks doen... Ik was maar begonnen met de was, die moest ik wel nodig doen! Alles was vies van de tour. Wilde voor de tour eigenlijk al wassen, maar dat leek me niet zo'n goed idee. Toen ik op de was aan het wachten was, had ik in de keuken een frans meisje leren kennen. We zouden die middag samen even de stad in gaan. Maar, eerst maar eens even mijn schoenen schoonmaken. Die waren helemaal rood. Uit de keuken een sponsje gepakt, en boenen maar! Er kwam zoveel rood vanaf, en erg gemakkelijk ging het niet. Maar oke, het is uiteindelijk redelijk goed gelukt, en ze hadden nog 2 dagen om te drogen. De wasmachine was ondertussen ook klaar, dus alles kon de droger in.
- Stond ik daar gezellig mijn was in de droger te doen, komt er een jongen naar me toe. Hij vroeg of ik ook een tour naar Uluru had gedaan de afgelopen dagen, dus ik zei dat ik dat had gedaan. Toen vroeg hij; 'Was jij misschien het meisje wat bijna bovenop mij viel bij Kata Tjuta?' 'Uhh... ja, dat was ik haha!' Genant... maar gelukkig konden ze er wel om lachen. -

Rond twee uur was de was klaar en ging ik samen met het Franse meisje even Alice Springs in. We hebben niet heel veel gedaan. We zijn samen even naar het Alice Springs Hospital Museum gegaan, waar je allemaal informatie kon krijgen over hoe het eerste ziekenhuis in Alice Springs was ontstaan, en alle andere medische faciliteiten. Was wel interessant, het museum was ook echt in het oude ziekenhuis. Daar zijn we ruim een half uurtje geweest, en toen ben ik naar de winkeltjes gegaan en is zij nog verder de stad in gegaan. Ik was erg moe, dus had niet zoveel zin om nog wat te doen. Lekker rustig aan gedaan de hele middag. Even mijn foto's bekeken, en aan het einde van de middag nog even met mama gebeld. Daarna wat te eten gemaakt en even in de keuken blijven zitten. Verder die avond vrij weinig gedaan, was lekker vroeg gaan slapen.

Woensdag 6 juni was het dan toch echt wel even tijd om uit te slapen. Ik heb het geprobeerd, het was 9 uur geworden. Na het ontbijt weer even terug naar m'n kamer gegaan, en een beetje wat dingen op de computer gedaan. Heerlijk zo'n luie ochtend. Daarna heb ik nog even snel een handwasje gedaan, zodat ik de laatste spullen (die ik de dag daarvoor aanhad) ook even kon wassen. Verder heb ik overdag weer lekker vrij weinig gedaan. Heb nog een filmpje gekeken op mijn kamer, en overdag nog een beetje bijgeslapen. En, ongeveer de halve dag bezig geweest met het uploaden van foto's op facebook. Het internet in Alice Springs is echt nog trager dan traag, dus dat heeft me wel een paar uur gekost. Maar, toch erg leuk om daarna alle leuke reacties op de foto's te lezen! Aan het einde van de middag heb ik mijn tas maar even helemaal opnieuw ingepakt, zodat alles weer netjes mee kon naar Adelaide. Laatste dingetjes nog even geregeld, en 's avonds nog mijn standaard, overheelijke pastamaaltijd gemaakt... om vooral niet te veel variatie te hebben. In de avond niet veel meer gedaan, alleen nog even met de Chinese meisjes uit mijn kamer gepraat. Heerlijk om even niet zoveel te hoeven doen.

En toen was het alweer 7 juni, tijd om Alice Springs te verlaten. De tour die ik gedaan heb was echt heel leuk, maar verder was er in Alice Springs weinig te beleven. Ik was rond 8 uur wakker, zodat ik nog even lekker kon douchen voordat ik om 10 uur uit moest checken. Om 9 uur was ik klaar en was ik even naar de supermarkt gegaan om mijn spulletjes te halen die ik tijdens de treinreis wilde hebben. Daarna uitgecheckt, en nog even in de keuken van het hostel gezeten. Rond 11 uur liep ik samen met een ander meisje richting het treinstation. Het was ongeveer een half uurtje lopen, en met alle spullen is dat nog best een stuk. Gelukkig kwam het treinstation redelijk snel in zicht. We moesten hier om kwart voor 12 zijn om onze spullen in te checken en waren ruim op tijd. Je mag 20 kilo meenemen, en ik had 19.9 kilo, dus dat had ik goed gedaan (de rest zat in mijn handbagage). Om kwart voor 1 begon de treinreis, die ook deze keer weer 24 uur zou duren. Nu alleen zonder tussenstop. Ik zat naast een Franse jongen, die in Melbourne studeert. Hij was samen met nog twee andere jongens die hij kent van de universiteit, een Franse en een Amerikaanse jongen. We hebben een tijdje gezellig gepraat, en toen heb ik even geslapen en een deel van mijn boek gelezen. De drie jongens waren rond 5 uur een kaartspelletje gaan spelen in een ander deel van de trein, en om 6 uur was ik bij ze gaan zitten. We gingen klaverjassen en hartenjagen, wat erg gezellig was. Ze waren blij dat er eindelijk een vierde persoon mee wilde doen, dat maakte de spelletjes een stuk leuker. En ik vond het prima, de tijd ging daardoor een stuk sneller. Met z'n allen gegeten, en daarna weer verder gespeeld. Uiteindelijk was het 11 uur, en besloten we maar eens te gaan slapen. Ik was nog niet moe, dus heb nog een tijd wakker gezeten... daarna vond ik twee vrije stoelen, waardoor ik wat makkelijker kon zitten, en toen was het me toch nog gelukt om een paar uurtjes te slapen.

Rond half 7 was ik wakker geworden, en daardoor kon ik nog net even de zonsopkomst zien. Mooi gezicht zo over het uitgestrekte landschap heen. Dat is het mooie aan deze treinreis, je gaat dwars door Australië heen, waardoor het bijna alleen maar vlaktes en bergen zijn die je ziet. Zeker de moeite waard om 24 uur voor in de trein te zitten. Ik moet wel zeggen dat ik het gedeelte van Alice Springs naar Adelaide mooier vond dan de eerste treinrit, maar dat is vooral omdat we tijdens deze tweede treinrit wat meer van de omgeving zagen (we hadden geen stop van 4 uur overdag). Na mijn ontbijt was ik even gaan douchen. Wel apart om in een rijdende trein te douchen, niet erg stabiel! Maar, ik ben gelukkig niet gevallen, en het was wel even fijn om mezelf op te frissen. Om half 1 kwam ik aan in Adelaide, waar Cherie en Chloe al op me stonden te wachten.
– Voor degenen die het even vergeten zijn; ik verblijf deze week bij Cherie, Mike en Chloe, de mensen die ik op mijn duiktrip in Cairns ontmoet heb. Chloe is een meisje van 13, en Mike en Cherie zijn haar ouders. –

Ik was erg blij om hun weer te zien, en gelukkig was het wederzijds. Ik had verwacht dat het erg koud zou zijn in Adelaide, maar het viel best mee. Even snel mijn bagage opgehaald, en toen in de auto naar hun huis. We hadden een omweg genomen naar hun huis, zodat ik gelijk wat van Adelaide kon zien. Vooral het gedeelte langs de kust zag er erg mooi uit. Toen we bij hun huis aankwamen was Mike er ook. Hij had al wat lekkere dingen klaar gezet voor de lunch, zodat we even wat konden eten. Gezellig even bijgekletst, en toen kreeg ik mijn kamer te zien. Het was de kamer van Chloe waar ik in zou slapen. Heerlijk groot bed, goed matras, en lekker de ruimte voor mijn spullen. Ook had ik lekker mijn eigen badkamer, dus ik was eerst maar eens even gaan douchen. Toch wel fijn na een treinreis. De rest van de middag hebben we gezellig bijgekletst en heb ik samen met Chloe de foto's van het duiken bekeken, wat we samen hadden gedaan. Mike kookt graag, en had voor die avond een heerlijke maaltijd gemaakt. Rosbief met aardappels en groenten uit de oven. Ik heb echt heerlijk gegeten. 's Avonds hebben we gezellig tv gekeken, de halve finale van Roland Garros, en daarna ben ik lekker gaan slapen.

De eerste ochtend in Adelaide moest ik al weer vroeg opstaan. Nouja, moest, dat wilde ik zelf. Chloe speelt om een hoog niveau tennis, en ze had dit weekend een tournooi. Haar eerste wedstrijd was zaterdagochtend om half 9, dus om kwart voor 8 moesten we van huis. Ik wilde haar wel graag een keer zien spelen. De eerste wedstrijd won ze gemakkelijk in twee sets, wat betekende dat ze die middag om 12.30 nog een wedstrijd moest spelen. Mike, Cherie en Chloe gingen even naar huis, en hadden mij afgezet in de stad. Ik vond het tijd om eens even wat van Adelaide te gaan zien. De eerste winkel die ik tegen kwam; Haigh's Chocolate... de beroemde chocola uit Adelaide. Echt een hele mooie winkel om te zien, en ben er natuurlijk even naar binnen gelopen. Op de terugweg zou ik er zeker nog even langs gaan om wat te kopen :). Het was uitverkoop in Adelaide, dus ik besloot even te kijken of ik een warme trui kon vinden. En, bij Cotton On vond ik die gelukkig. 15 dollar, lekker goedkoop. Nog een ander shirt en een vestje voor 5 dollar gekocht, ik vond dat ik best wel een keer iets nieuws mocht hebben. Dat was het eerste wat ik gekocht had sinds ik een vest en een shirt met lange mouwen in Nieuw-Zeeland had gekocht. De winkelstraat heb ik even helemaal door gelopen, en ben daarna ook weer terug gelopen. Had voor Chloe een paar oorbellen gekocht, en voor Cherie en Mike wat lekkers mee genomen bij Haigh's Chocolate. Kreeg ook nog wat stukjes chocolade om te proeven, heerlijke chocola!
Daarna ben ik door het park naar een grote Kathedraal gelopen. Eerst kwam ik nog langs een War Memorial, die natuurlijk ook in Adelaide niet kan ontbreken. De kathedraal was erg mooi van buiten, maar ook van binnen. Even een tijdje rondgelopen, en toen weer terug gelopen naar de tennisbaan. Ik was daar om kwart voor 1, en Chloe was net begonnen met haar wedstrijd. Helaas verloor ze deze wedstrijd, waardoor ze de volgende dag in de verliezerspoule zou spelen. We zijn na de wedstrijd weer naar huis gegaan, en daar ben ik me even gaan verdiepen in de tours naar Kangaroo Island. Wilde hier vanaf het begin van mijn reis al erg graag heen, maar het was best prijzig. Maar heb uiteindelijk toch de tour geboekt voor woensdag en donderdag. Ook maar gelijk even de trein van Adelaide naar Melbourne geboekt voor vrijdag, zodat ik ook nog op tijd in Lara aan zou komen. 's Avonds heb ik weer heerlijk gegeten, één van de voordelen aan even niet in een hostel slapen. We hebben rijst met kip gegeten, wat wel een beetje pittig was, maar erg lekker. Mike en Cherie zorgen erg goed voor me, dus daar heb ik het wel mee getroffen. 's Avonds hebben we nog even tennis gekeken, en toen rond 10 uur gaan slapen.
Want... om 1.15 am stond de wekker weer! Het was tijd om Nederland aan te moedigen in de wedstrijd tegen Denemarken. Mike komt oorspronkelijk uit Engeland, dus is ook wel geïnteresseerd in het EK! Hij was ook opgestaan, en samen hebben we de wedstrijd gekeken. Het was één groot drama natuurlijk, maar ach, toch kwam ik er me bed voor uit!

Gelukkig kon ik zondag een beetje uitslapen. Was lekker pas rond 9 uur wakker geworden (voor de mensen die het nog niet wisten, voor mij is dat uitslapen), en daarna rustig gaan ontbijten. Vlakbij het huis van Cherie en Mike is een tennisbaan, waar Chloe altijd voor een tournooi even inslaat. Ik was even meegegaan, en daarna hebben we even snel wat gegeten en zijn we richting de tennisbaan gegaan. Omdat Chloe in de verliezerspoule speelde waren de wedstrijden wat korter (je hoefde maar 8 games te winnen). De eerste wedstrijd won Chloe met 8-0, en kort daarna won ze ook haar tweede wedstrijd. Dit was 6-0 geworden, het andere meisje had daarna erg veel last van haar rug. Dat waren dus twee snelle wedstrijden. Daarna ben ik met Mike naar Glenelg gereden (een wijk in Adelaide) waar we naar een pub zijn gegaan. Het was heerlijk weer, dus we konden even van het zonnetje genieten (weliswaar met je jas aan haha). Cherie en Chloe kwamen ook al snel, en we hebben daar even een uurtje gezeten. Toevallig kwam ik daar ook de jongens uit de trein nog even tegen! Die gingen ook even lekker wat drinken. In de avond gingen we lekker uit eten. En zoals altijd heb ik lekker een schnitzel gegeten (ja pap, ik breng daar nog steeds geen variatie in!). In de avond heb ik een deel van de finale van tennis gekeken. Het is wel vervelend met de tijden, maar je moet er wat voor over hebben. Na de eerste set was het 12 uur, dus ben ik lekker gaan slapen. Goede keuze, want de wedstrijd werd toch stil gelegd vanwege het weer. De rest kon ik dus de volgende dag zien.

Vanwege de verjaardag van de (Engels) Koningin (of tenminste, dat wordt gevierd die dag), had iedereen een extra lang weekend. En maandag was dan ook weer gevuld met tennis. Tennis is een belangrijk deel van het leven van Cherie, Mike en Chloe. Ze doen er alles aan om Chloe op een hoog niveau te brengen, wat op sommige punten een beetje te ver gaat vind ik. Soms vind ik het wel lastig om er niks van te zeggen, maar ik weet dat het gelukkig ook de droom van Chloe is om ooit op de grote tennistoernooien te spelen. En wie weet, zie ik haar ooit op de Australian Open spelen, kan ik tenminste zeggen dat ik haar ken haha! Ik besloot ook deze dag maar weer mee te gaan om even bij het tennis te gaan kijken. Verkeerde beslissing, want ik moest er weer heel vroeg uit, het was erg koud zo vroeg, en ze verloor de wedstrijd. Voordeel daarvan was dat ze die middag geen finale hoefde te spelen. We zijn terug naar huis gegaan en hebben daar even rustig gezeten. Ik wilde nog wel even de stad in gaan, om wat van Adelaide te zien. Chloe had niet veel te doen, dus ze ging gezellig met me mee. Cherie had ons afgezet bij de tramhalte, en vanaf daar konden we makkelijk onze weg naar het centrum vinden.
We hoefden op de heenweg niet eens een kaartje te kopen. Het werkt hier een beetje anders. Als je geen stempelkaart hebt, dan moet je wachten tot de meneer die de kaartjes verkoopt naar je toe komt. Precies toen die meneer bij ons was, waren we bij de halte waar hij eruit moest. Hij zei dat we geluk hadden, we hadden een gratis ritje! Mooi, konden we daar een ijsje van kopen! We zijn eerst even gaan winkelen in het centrum, en hebben wat leuke foto's gemaakt. Daarna zijn we naar de Botanic Gardens gelopen, waar we best een tijd hebben doorgebracht. De zon was doorgekomen, dus daar konden we even van genieten. Ik had Chloe wat nieuwe dingen over haar camera uitgelegd, we hebben dezelfde, dus ze heeft denk ik wel 200 foto's van bloemen gemaakt. Oefening baart kunst, en dat was deze keer zeker zo! Leuke middag gehad daar en toen zijn we weer terug gelopen naar de winkels. Daar hebben we nog lekker een ijsje gehaald, en toen zijn we weer terug gegaan naar de tramhalte. Cherie kwam ons weer ophalen, en in de avond zijn we lekker uit eten gegaan. Dit keer bij een Indiaas restaurant. We moesten erg lang wachten op het eten, maar het was uiteindelijk wel erg lekker! Gezellige avond gehad, en toen we thuis kwamen nog even de finale van Rafaël Nadal tegen Djockovic afgekeken, wat in een mooi resultaat eindigde!

Zo, dit was ook wel weer even genoeg voor deze keer. Ben ondertussen alweer een paar dagen in Lara, waar ik het goed naar me zin heb. Vandaag even een beetje een luie dag (zoals bijna alle dagen hier), maar tijd om mijn blog eens goed bij te werken. Heb nog een hoop te schrijven! En ik zal weer even wat foto's uploaden!

Heel veel liefs, Xxx

  • 20 Juni 2012 - 04:13

    Robine :

    dat is een hoop getennis! Jammer van de voetbal...
    Ik ga nu even je fotos bekijken!
    X

  • 20 Juni 2012 - 09:21

    Lisanne:

    Klinkt heerlijk! Jammer dat je voetbal ging kijken, was het niet waard helaas :( veel plezier in Lara, nu even zonder tennis ;) xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Lara

Marsha

Actief sinds 02 Dec. 2011
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 33293

Voorgaande reizen:

17 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Australië 2012

Landen bezocht: