Last days Down Under!! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Marsha Heemskerk - WaarBenJij.nu Last days Down Under!! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Marsha Heemskerk - WaarBenJij.nu

Last days Down Under!!

Blijf op de hoogte en volg Marsha

28 Juli 2012 | Singapore, Singapore

Lieve allemaal,

Dit is alweer mijn laatste reisverslag vanuit Australië. Gek om dit af te sluiten, maar ben ook wel erg blij dat ik alles opgeschreven heb nu. Soms koste het wel veel moeite om het allemaal op te schrijven, had vaak zoveel andere dingen te doen. Maar, zo bleven jullie een beetje op de hoogte, en voor mij is het straks een mooie herinnering. Geniet nog even van het laatste verslag vanuit Down Under, Singapore volgt nog!

Maandag 16 juli
Vandaag zijn we om 6.30 am opgestaan, tijd om weer aan de dag te beginnen. Iedereen was al voor de wekker wakker geworden, omdat we al zo vroeg waren gaan slapen. We hebben lekker ontbeten en reden uiteindelijk om 7.30 am weg bij onze slaapplek. We gingen op weg naar Halls Creek. We hadden in de Lonely Planet al gelezen dat hier niet veel te zien was, maar we wilden hier vragen of het mogelijk was om naar de China Wall te rijden met onze 2WD. Het was mogelijk, maar het was geen aanrader zei de vrouw in het informatiecentrum, dus we hebben het maar niet gedaan. Omdat we die dag best vroeg vertrokken waren, konden we makkelijk doorrijden naar 'The Grotto', een plek vlakbij Wyndham. 'The Grotto' is ook een Gorge, net zoals veel van de andere plekken die we de laatste dagen gezien hebben. We hebben hier eerst even geluncht, en zijn daarna met de trappen naar beneden gegaan. Hier konden we weer van het mooie uitzicht genieten, en bij een meer in 'The Grotto' even in de schaduw van het water genoten. Het was veel te koud om te zwemmen, maar het was fijn om even in de schaduw te zitten, het was erg warm. We zijn daarna richting Kununurra gereden, en kwamen daar rond 4.00 pm aan op de camping. Zo hadden we even wat tijd voor onszelf, zaten we niet gelijk in het donker, kon ik weer even me verslag schrijven, en konden we lekker even douchen. We hebben lekker even rustig aan gedaan, nog een beetje van het weer buiten genoten. 's Avonds lekker eten gemaakt, en toen weer redelijk op tijd gaan slapen.

Dinsdag 17 juli
En ook vandaag ging de wekker weer vroeg, je moet er wat voor over hebben om veel van de westkust te zien! 6.15 am ging de wekker, even de tijd genomen om te douchen en om 8.00 am reden we weg bij de camping. We gingen eerst even naar het informatiecentrum in Kununurra. Hier hebben we even wat informatie opgevraagd, en daarna zijn we naar Lilly Creek Lagoon gegaan. Hier zouden we misschien krokodillen zien, maar die hebben we niet gezien. We hebben gewoon even langs het water gelopen, het was lekker weer. Daarna zijn we naar Mirima National Park gereden, Hidden Valley. Hier hebben we een wandeling van een half uurtje gedaan, de Gorge op. Het gaf weer een erg mooi uitzicht bovenop! Even van genoten, en toen onze weg weer naar beneden gemaakt, waar een beetje schaduw was :) We hebben even boodschappen gedaan en zijn rond 11.00 am richting Katherine gereden. Dit was nog ruim 500 kilometer. Na 40 kilometer gereden te hebben, kwamen we aan in een nieuwe staat, Northern Territory! Ik was hier al eens geweest natuurlijk, maar was benieuwd wat het me allemaal nog meer te brengen had. We verloren ook anderhalf uur aan tijd gelijk (tijdsverschil), waardoor het niet meer mogelijk was om de 500 kilometer die dag te rijden. Rond 2.00 pm zijn we gestopt om te lunchen, op een plek bovenop een berg. Mooie plek, maar volop in de zon! Snel gegeten en toen alles maar weer vlug in de koelkast gelegd. Om 3.00 pm zijn we weggereden daar, op weg naar Timber Creek. Dit was nog maar 10 minuutjes rijden. Daar zijn we even naar het informatiecentrum gereden, wat niet meer was dan een klein hutje met wat foldertjes. Het was een verlaten stadje, weinig te beleven. Snel doorheen gereden, naar George National Park. Hier hebben we een wandeling een Gorge weer opgedaan. Het was heel erg warm, we waren allemaal moe en hadden last van de warmte, dus we hebben de halve wandeling gedaan. Was meer dan genoeg :) Daarna zijn we richting een 'rest area' gereden, onze slaapplek voor die avond. We kwamen daar rond 6.30 pm aan, en het was nog licht, vanwege het tijdsverschil. Dit was wel fijn, en we konden nog even lekker buiten zitten. Die avond lekker rustig aan gedaan, en op tijd gaan slapen. We waren allemaal weer moe van de lange dag. Ik voelde me ook niet zo lekker, dus kon de slaap wel goed gebruiken.

Woensdag 18 juli - Mama's verjaardag :)
Vandaag voelde ik me gelukkig weer wat beter! Om 8.30 am zijn we weggereden bij de 'rest area', op weg naar Katherine. Ik was hier al eens geweest (met de Ghan Train), dus wist dat er in het plaatsje zelf niet veel te doen was. We waren er om 9.15 am en zijn naar het informatiecentrum gereden. Hier hebben we even wat tijd doorgebracht, en daarna even rondgelopen in Katherine. Was al snel weer tijd om Katherine te verlaten, op naar Katherine Gorge! Eerst had ik nog wel even met mama gebeld, voor haar verjaardag! Leuke verrassing :) Ook deze dag was het weer erg warm. Er was een leuke wandeling te doen hier, de Gorge op. Deze heb ik samen met Leni gedaan, de andere twee meiden hadden er niet zoveel zin in. Het was een steile klim, maar het was het zeker waard. Het uitzicht bovenop over de andere kant van Katherine Gorge en 17 Mile Valley. Even genoten van het uitzicht bovenop, wat foto's gemaakt, en toen weer naar beneden gelopen. Toen we terug liepen naar de campervan zagen we een kangoeroe in het gras zitten. We konden heel dichtbij komen voor wat mooie foto's. We hebben even geluncht in Katherine Gorge nog, en rond 3.00 pm zijn we doorgereden naar Edith Falls, een andere attractie vlakbij Katherine. Hier hebben we niet gewandeld, maar alleen even gezwommen (Edith Falls Plunge Pool). We wilden aan het eind van de middag eigenlijk nog wat verder rijden, maar niemand had er echt zin meer in. We zijn dan ook maar een plekje gaan zoeken op de camping bij Edith Falls. De receptie was al dicht, maar we hadden geluk dat we nog een vrij plekje gevonden hadden. Geparkeerd, en we zouden de volgende ochtend betalen. Na het zwemmen nog lekker even buiten gezeten, eten gemaakt, kaart spelletje gedaan en even van de avond genoten.

Donderdag 19 juli
Vandaag zijn we om 7.00 am opgestaan, lekker even gedoucht, ontbeten en rond 9.00 am zijn we op weg gegaan naar Litchfield National Park. We zijn door de kleine plaatsjes Adelaide River en Batchelor heen gereden, en om 13.30 pm kwamen we aan in Litchfield National Park. We zijn eerst op zoek gegaan naar een campingplek voor die nacht, en die vonden we bij Wangi Falls. Fijn dat we dat gelijk geregeld hadden, hoefde we ons daar geen zorgen meer om te maken. Het was heel erg warm die dag. Achterin de campervan was de temperatuur opgelopen tot 32 graden, dus het was tijd om wat tijd buiten door te brengen. We zijn naar de Cascades gereden, en hebben daar eerst even geluncht. Volop in de zon, maar het was beter dan in de auto zitten. Ik ben al een keer eerder in dit National Park geweest, maar de Cascades had ik nog niet gezien (we waren toen met een 4WD, en zijn naar wat andere plekken gegaan). We begonnen aan onze klim naar de 'Lower Cascades', wat ook nog een stuk omhoog was. Door het water, over rotsen heen. Leuke uitdaging, maar gevaarlijk met al onze camera's. De 'Lower Cascades' waren niet erg interessant, dus we zijn verder omhoog geklommen naar de 'Upper Cascades'. Hier hebben we even gezwommen, een kaartspelletje gedaan en lekker van het weer genoten. Daarna mochten we onze wandeling weer naar beneden maken. We besloten de andere weg te nemen, wat nog 2 kilometer was. Het was beter te lopen, maar er waren niet echt veel bordjes die ons de weg wezen. Gelukkig snel de goede route gevonden :) We zijn toen richting de camping gereden, en hebben daar even uitgerust. Daarna nog even naar de Wangi Falls gelopen, omdat we toch daarnaast verbleven. Ik had deze al gezien, maar het blijven prachtige watervallen! Het was een beetje afgekoeld, dus we wilden niet meer zwemmen. Maar hebben lekker even van het uitzicht genoten, en daarna bij de camping nog even gezeten. Het werd al snel donker, dus we hebben eten gemaakt, en zijn daarna weer lekker gaan slapen.

Vrijdag 20 juli
We komen steeds dichterbij Darwin, en er zijn nog maar 2 dagen van onze trip over. Deze dag gingen we doorbrengen in Litchfield National Park. We hebben in de ochtend even rustig aan gedaan en zijn rond 10 uur bij de camping weggereden. Onze eerste stop van vandaag was de Tolmer Falls. Dit was een prachtig uitzichtpunt over een waterval, en het was maar een korte wandeling erheen. Van het uitzicht genoten, en daarna zijn we naar de Buley Rockhole gereden, een punt meer in het noorden van het park. Vanaf hier konden we een makkelijke wandeling doen naar de Florence Falls, die 3 kilometer verderop lagen. Deze wandeling was een beetje saai, maar aan het einde konden we gelukkig zwemmen bij de Florence Falls. Hier was ik ook al eens geweest, maar ik had er nog niet gezwommen. Lekker even afgekoeld in het water, om daarna weer heel snel op te drogen en op te warmen in de zon. Op de terugweg naar de Buley Rockhole zijn we nog even gestopt bij een andere plek, waar we nog even gezwommen hadden. Toen terug richting de campervan, en voor de lunch zijn we naar de picknickplek bij de Florence Falls gereden. We hadden niet zoveel spulletjes meer, dus alle restjes een beetje bij elkaar gegooid, en toch nog een goede lunch gehad. Na de lunch zijn we naar de Termite Nests gereden, onze laatste stop in het National Park. Termite Nests zijn grote zandkleurige heuvels, gebouwd door termieten. De heuvels zijn soms hoger dan dat wij zijn, en degene die we gingen bezoeken waren heel hoog, ik denk wel 6 meter. Mooi om nog even te zien! En, daarna gingen we Litchfield National Park uit. We zijn teruggereden naar Batchelor, waar we nog even naar het informatiecentrum wilden, om wat te vragen voor de volgende dag. Net op tijd, het ging net sluiten. Informatie gehaald, benzine gehaald, en op naar de slaapplek voor die avond. Onderweg zijn we 2 red tailed black kaketoes tegengekomen, een zeldzame ervaring. Voor iedere 1000 witte kaketoes die je ziet, zie je 1 zwarte. Dus dat hadden we mooi voor elkaar :) We hadden wat moeite om de slaapplek te vinden, maar uiteindelijk toch nog voor zonsondergang gevonden. We hadden nog even de tijd om lekker buiten te zitten, en hebben die avond lekker gekookt. Laatste dingetjes opmaken, want de trip zit er bijna op!

Zaterdag 21 juli
Deze dag hadden we eigenlijk over, want we waren al erg dicht bij Darwin. We hadden onderweg dus nog wat rustiger aan kunnen doen, maar we hadden in ieder geval geen stress nu. Ik had in de Lonely Planet gelezen dat er vlakbij de plek waar we gestopt waren nog een Wildlife Park was. Het leek ons leuk om daar heen te gaan, om nog even alle mooie dieren van Australië te zien voordat we het land gingen verlaten. We waren rond half 10 bij het Territory Wildlife Park, en zijn als eerste naar het Aquarium gegaan. Hier veel mooie vissen gezien. Vervolgens zijn we naar een show met bullrays gegaan (degene die Steve Irwin gedood hebben). Hier kregen we wat uitleg, en een aantal mensen kregen de kans om ze te voeren. Ook waren er veel verschillende vissen, die ook allemaal gevoerd werden. Daarna namen we gelijk het treintje naar het Flightdeck, om daar een show met verschillende 'Birds of Prey' te zien. Mooie show, en daarna konden we nog een close-up krijgen met twee grote vogels. Leuke foto's gemaakt. We zijn daarna met het treintje terug gegaan naar het begin van het park, en zijn vervolgens naar het Nocternal House gelopen, waar alle dieren in het donker zitten. Hier hebben we uilen, vleermuizen, verschillende soorten ratten, slangen, kikkers en vele andere dieren gezien. Ook dieren die je liever niet in het wild tegenkomt. Om 1.00 pm kwam er een vrouw naar buiten met een vleermuis aan haar hand, en ze heeft een half uurtje verteld over de beesten. Was erg interessant, en we konden daar even in de schaduw zitten. We zijn daarna terug gelopen naar het begin, om daar even wat te lunchen. Na de lunch zijn we weer in het treintje gestapt, nog een keer naar het Flightdeck. Er was nog een show met 'Birds of Prey', maar dit keer waren het andere vogels. Leuke show ook weer. Daarna weer terug naar het begin, en in het treintje naar het Nocternal House. Hier konden we nog een boardwalk doen, en daar hebben we nog wat kangoeroes gezien. Daarna nog naar de Billabong gelopen (soort rivier), maar hier was niet veel meer te zien. Rond 5.00 pm zijn we het park uitgegaan, terug naar de plek waar we de vorige avond ook geslapen hadden. We waren de vorige avond een rare man tegengekomen op het terrein, dus zijn deze keer maar even ergens anders gaan staan. Lekker nog even voor de laatste keer buiten genoten voor onze campervan, en om het verhaal compleet te maken hadden we ook geen licht meer deze avond. We hadden te weinig gereden de afgelopen dagen (wat we al verwacht hadden) om nog genoeg licht te hebben. Dus, de kaarsjes weer te voorschijn gehaald, alle laatste dingetjes in een pan gegooid, en dat nog lekker opgegeten. Daarna nog even buiten gezeten, even genieten nog!

Zondag 22 juli
De allerlaatste dag van de trip aan de westkust! We zouden rond 8.00 am opgestaan, maar Christin en ik waren wat eerder wakker, en hebben samen eerst nog een wandeling naar de stuwdam gedaan, die achter het terrein lag waar we sliepen. Het was niet meer in gebruik als een toeristische attractie, maar je kon er nog wel heen. Leuke wandeling, en toen we terug waren was de rest ook wakker. Voor de laatste keer samen buiten ontbeten, en toen konden we gaan opruimen. We hebben eerst alle tassen ingepakt (wat redelijk snel gedaan was), en daarna de laatste afwas gedaan. De hele koelkast leeggemaakt, waarvan we bijna alles weggegooid hadden. De koelkast had de laatste dagen niet veel aan gestaan, omdat we maar weinig gereden hadden, dus we vertrouwden het allemaal niet meer zo. Lekker alles opgeruimd dus, en toen nog even het keukentje en de vloer een beetje schoon gemaakt. Is allemaal best snel gegaan, en rond 10.00 am zijn we weggereden bij onze slaapplek. Ik heb de campervan naar Darwin gereden, mijn laatste kilometers in Australië. Eerst langs de hostels gereden om alle spullen af te zetten, en toen naar Backpackers/Britz. Hier was alles snel geregeld, en binnen een half uurtje konden we daar weer weg. We moesten nog wel ruim een uur op de bus wachten (het was zondag...) en toen konden we weer richting de hostels.

– We hebben in totaal 6991 kilometer gereden aan de westkust! De directe route van Perth naar Darwin is 4298 kilometer, dus we hebben een aantal omwegen gedaan, maar die waren zeker de moeite waard. In totaal hebben we $ 1653,33 uitgegeven aan benzine, wat zo'n € 1400 is, ongeveer € 350 per persoon! Leuke bedragen, maar het was het allemaal meer dan waard :) –

Ik zit in een ander hostel als de andere drie meiden. Dit komt omdat het heel erg druk is in Darwin (veel mensen werken er), en ik kreeg nog korting bij YHA. Zij zitten in een ander hostel. Dit vond ik opzich niet erg, even wat vrijheid. Even boodschappen gedaan, en toen richting het hostel. Heb eerst alles uit mijn tas gehaald, beetje wat dingen uitgezocht, en ben toen lekker lang gaan douchen. Heerlijk om al het rode zand en alle viezigheid van me af te spoelen! Er was nog niemand in me kamer, dus had alle ruimte. Heb toen alles bij elkaar geraapt, en in de wasmachine gegooid, eindelijk weer wat schone kleding! Kon het lekker buiten laten drogen :) Om 6.30 pm kwamen Agnes, Leni en Christin naar mijn hostel toe, we gingen naar de Sunset Market die avond, het leukste aan Darwin :) Was er al twee keer geweest, maar wilde er graag nog heen. We waren net te laat voor de zonsondergang, maar we hebben wel even kunnen genieten van de man die op de Didgeridoo speelde, heb een filmpje op facebook geplaatst. Daarna nog even rondgewandeld, en rond 9.30 pm waren we weer terug bij de hostels. Iedereen was erg moe, dus we zijn allemaal naar ons eigen hostel gegaan. Nog even gekletst met de meiden op me kamer, met me ouders en zus gebeld, en daarna wilde ik lekker gaan slapen. Ik kreeg echter een smsje van Katja, een meisje wat in in Surfers Paradise ontmoet had. Het was haar laatste avond in Darwin, en we moesten nog wel even bijkletsen natuurlijk! Even een uurtje voor het hostel gezeten, leuk om onze ervaringen aan de westkust uit te wisselen! Toen weer naar binnen gegaan en lekker gaan slapen.

Maandag 23 juli
Had slecht geslapen, denk een beetje de zenuwen om weg te gaan uit Australië. 's Ochtends eerst maar even me was binnengehaald, en alles opgevouwen. Daarna even wat op internet uitgezocht, en toen nog even met Rob en Cecilia gebeld. Leuk om hun weer even te spreken en ze te vertellen over mijn trip aan de westkust. Daarna gaan douchen en toen het centrum in gegaan, tijd om souvenirtjes te kopen! Ben daar de hele ochtend mee bezig geweest, en toen even terug gegaan naar het hostel om te lunchen. Daarna nog even langs de Esplanade gelopen, waar ik Agnes, Leni en Christin nog even gezien had. Daar even lekker gezeten, en na een uurtje weer terug gegaan naar het hostel. Ik ben mijn tas in gaan pakken, moest wat ruimte vinden voor de laatste spulletjes die ik gekocht had. Alles geregeld, toen nog voor de laatste keer pasta gemaakt, en in de avond nog even naar Agnes en Leni gegaan. Gezellig even gekletst nog. In me eigen hostel had ik nog even de laatste dingetjes uitgezocht en klaargemaakt voor de volgende dag. Rond 11.30 pm gaan slapen, voor de laatste keer in Australië :)

Dinsdag 24 juli
Vandaag dan echt de laatste dag in Australië. Om 8.00 am opgestaan, gedoucht, ontbeten en alle laatste dingen in m'n koffer gedaan. Om 10.00 am heb ik uitgecheckt uit het hostel, en ben ik naar Agnes, Leni en Christin gegaan. We zijn naar de bushalte gelopen en hebben om 10.40 am de bus genomen naar Fanny Bay Goal, een oude gevangenis. Dit leek ons wel mooi om te zien, en dat was het ook zeker. Daar ruim een uur rondgelopen, en allemaal interessante dingen gelezen. Daarna nog even lekker aan het water gezeten, en rond 1.30 pm gingen we weer met de bus terug richting het centrum van Darwin. Ben eerst naar de Westpac Bank gegaan om mijn bankrekening op te heffen, en daarna heb ik afscheid genomen van Christin en Leni. Zij gingen nog even naar de Lagoon, en Agnes en ik gingen naar mijn hostel. Zij zou daar inchecken voor de komende dagen. Samen hebben we nog even geluncht, en om 3.35 pm werd ik opgehaald door de airport shuttle, tijd om Darwin, en Australië, te verlaten. Afscheid genomen van Agnes, en op weg naar het vliegveld. Was er op tijd, en mijn bagage was gelukkig niet te zwaar. Laatste geld uitgegeven op het vliegveld van Darwin, nog wat smsjes gestuurd, nog even met Kim en Jazmin gebeld (echt heel lief dat ze nog even belden), en ook mama nog even gesproken (zat maar te wachten). Nog een extra controle, waarbij ik overladen werd met vragen; waar ik het meeste tijd had doorgebracht? Waarom daar? Waar kende ik Kim en Patrick van? Hoe heb ik mijn reis gefinancierd? Wat ga ik verder nog doen? En nog wat andere dingen. Alles netjes beantwoord, en toen lieten ze me gelukkig gaan :) Toch altijd weer prettig. Het vliegtuig is op tijd vertrokken, en ik zit nu in het vliegtuig de rest van mijn blog af te schrijven.

Het is heel gek om Australië te verlaten. Het is mijn thuis geweest voor de afgelopen 6 en halve maand, en heb zoveel moois hier meegemaakt. Heb zoveel mensen leren kennen, heb er een nieuwe familie bijgekregen, en heb zoveel van dit mooie land gezien. Ik heb een supermooie tijd gehad, en vind het ook wel moeilijk om het af te sluiten nu. Maar, het is een ervaring die niemand me meer afneemt, en ik heb zeker wat moois om op terug te kijken!

Sorrie voor het lange verslag weer, maar wilde het Australië gedeelte afronden. Volgende blog gaat over Singapore natuurlijk, wat ook weer een mooi avontuur gaat worden. Zoveel leuke dingen daar ook weer te zien!

Heel veel liefs, en tot heel gauw nu! – Morgen al :)

Xxx

  • 28 Juli 2012 - 17:59

    Elles Heemskerk:

    Whooo, dat was weer een lang verslag, en weer veel gezien in korte tijd joh, kan me voorstellen dat het best moeilijk is om het nu af te sluiten, je was al zo gewend! Ben ook erg benieuwd naar je belevenissen in Singapore... :) En het lijkt me dat je ook zo'n heerlijk gevoel van vrijheid hebt, alles zelf uitzoeken, beslissen of natuurlijk laten, alleen dat wat je zelf wilt doen, heerlijk toch? Het zal best weer wennen zijn in Nederland en ben stiekum erg benieuwd naar je volgende plannen! Misschien eerst maar weer even euro'tjes gaan verdienen.... :] Nou meis, tot gauw, we hebben ervan genoten om je helemaal te volgen zo via je blog en ben nog steeds onder de indruk, heel stoer om dit aangedurft te hebben in je upje! xxx

  • 28 Juli 2012 - 17:59

    Elles Heemskerk:

    Whooo, dat was weer een lang verslag, en weer veel gezien in korte tijd joh, kan me voorstellen dat het best moeilijk is om het nu af te sluiten, je was al zo gewend! Ben ook erg benieuwd naar je belevenissen in Singapore... :) En het lijkt me dat je ook zo'n heerlijk gevoel van vrijheid hebt, alles zelf uitzoeken, beslissen of natuurlijk laten, alleen dat wat je zelf wilt doen, heerlijk toch? Het zal best weer wennen zijn in Nederland en ben stiekum erg benieuwd naar je volgende plannen! Misschien eerst maar weer even euro'tjes gaan verdienen.... :] Nou meis, tot gauw, we hebben ervan genoten om je helemaal te volgen zo via je blog en ben nog steeds onder de indruk, heel stoer om dit aangedurft te hebben in je upje! xxx

  • 01 Augustus 2012 - 05:33

    Robine:

    Zo ik ben weer bij! Je slaapt inmiddels al weer lekker in je eigen bedje, heerlijk denk ik?!
    Veel gedaan nog zeg! Je zal wel even slaap in hebben gehaald toen je thuis was?
    Ben nog wel benieuwd naar je verhalen over Singapore! Maar die hoor ik in Delft wel weer. Wij vliegen vrijdag naar huis =D Dan kan ook ik lekker in mijn eigen bedje slapen haha!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Marsha

Actief sinds 02 Dec. 2011
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 33283

Voorgaande reizen:

17 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Australië 2012

Landen bezocht: