Litchfield Tour & taking the Ghan to Alice Springs - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Marsha Heemskerk - WaarBenJij.nu Litchfield Tour & taking the Ghan to Alice Springs - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Marsha Heemskerk - WaarBenJij.nu

Litchfield Tour & taking the Ghan to Alice Springs

Door: Marsha

Blijf op de hoogte en volg Marsha

11 Juni 2012 | Australië, Adelaide

Zo, dit is dan het laatste verslag vanuit Darwin, eindelijk :) Hoewel er niet zoveel te doen was, weet ik er altijd toch weer veel over te schrijven.
Na de gezellige zondag bij de Sunset Market, mocht ik er de volgende dag wel weer erg vroeg uit. Deze dag zou ik de Jumping Crocodile Tour gaan doen, en daarna naar Litchfield National Park gaan. Ik werd om 7 uur bij het hostel opgehaald, dus mocht er om kwart voor 6 uur. Snel gedoucht, ontbeten en al me spulletjes gepakt. Het beloofde een mooie dag te worden, dus ik kon me bikini weer aan! En zoals afgesproken werd ik om 7 uur netjes opgehaald. Na mij moesten we nog een paar anderen ophalen, en toen konden we richting de Adelaide River rijden. Hier zouden we de Jumping Crocodile Tour gaan doen. In het busje zaten nog 11 andere mensen, maar ik merkte al snel dat het een beetje moeilijk op gang kwam. Er zat een Japanner naast me die volgens mij niet eens Engels sprak, dus ik heb nog maar even een uurtje geslapen. Rond half 9 kwamen we bij de plek aan waar we de Jumping Crocodile Tour zouden gaan doen, maar eerst was het even tijd voor een kopje thee en een koekje. Heerlijk om de dag mee te beginnen.
Voordat we de boot opgingen had onze gids eerst nog een andere verrassing voor ons, we mochten een slang vasthouden! Nu had ik dat op Magnetic Island ook al gedaan, maar deze slang (python) was toch wel iets groter. Hij had zich stevig om m'n lichaam heen gedraaid, maar volgens de gids was hij niet sterk genoeg om me te wurgen, toch best een prettig idee!
Toen we de boot opgingen om dan eindelijk de krokodillen uit het water te zien springen naar eten, moesten we een kant van de boot kiezen. Aan deze kant moesten we blijven, omdat ze niet wilden dat de boot zou kantelen. Samen met een ander meisje en een andere jongen stonden we boven op het dek te kijken wat er zou gebeuren. We vaarden eerst een stukje de rivier op, en toen kwam de eerste krokodil aangezwommen. Er werd eten aan een lange stok met een touw gebonden, en dat werd boven de krokodil gehouden. Hij moest er naartoe springen om het eten te pakken te krijgen, maar hij had er niet erg veel zin in. Verder gevaren, en toen kwamen we weer een paar andere krokodillen tegen. Eén daarvan leek er wat meer zin in te hebben, en na 5 minuten (zo leek het in ieder geval) sprong hij dan eindelijk uit het water naar het eten. Was heel mooi om te zien, en gelukkig gebeurde het aan onze kant. Wat mooie foto's van kunnen maken. Daarna verplaatste alles zich naar de andere kant van de boot, maar daar hadden de krokodillen niet echt veel zin om te springen. Aan onze kant heeft er daarna nog één keer een krokodil naar het eten gesprongen, maar verder is er niet veel gebeurd. Het was spectaculair om te zien, maar ik vond het een beetje tegen vallen dat er maar 2 keer een krokodil uit het water sprong, en aan de andere kant van de boot was er helemaal niks gebeurd. De rest van de boottocht was nog wel erg mooi, en we hebben veel mooie vogels gezien.
Op het dek was ik aan de praat geraakt met de jongen (Tom) van onze tour die ook mee naar boven was gelopen. Hij bleek ook Nederlands te zijn, dus dat was lekker makkelijk. Terug in het busje zijn we dan ook maar naast elkaar gaan zitten, dan werd er in ieder geval nog wat gezegd. Vervolgens zijn we weer de weg opgegaan, op naar Litchfield National Park. Voordat we het park in gingen waren we eerst nog even gestopt bij een cafeetje, waar we op een kaart konden zien waar we allemaal heen zouden gaan die dag. De eerste stop zou bij de Florence Falls zijn. Voordat we hier aankwamen stopten we eerst nog langs de kant van de weg om naar de bosbranden te kijken. Deze branden zijn er heel veel in de nationale parken, maar ze zijn allemaal gecontroleerd. De branden worden door de beschermers van het nationaal park aangestoken, om al het onkruid weg te schroeien. Hoewel de branden gecontroleerd zijn moet je toch goed uitkijken waar je loopt. Alles is zo droog in het park dat het gemakkelijk brand. Maar, wel interessant om er even uitleg over te krijgen. De volgende stop was 1 minuut later, bij een grote termietenheuvel (weet de naam niet precies). Deze hebben ik in Kakadu National Park ook heel veel gezien. Ze worden door de termieten zelf gebouwd, en kunnen (zoals je op de foto's ook kunt zien) groter worden dan wij! Erg mooi om te zien, en toen moesten we snel weer terug naar het busje omdat het vuur toch wel erg dichtbij kwam.
Tijd om naar de eerste waterval te gaan, Florence Falls. We mochten hier helaas niet zwemmen, maar ik heb er wel wat mooie foto's van kunnen maken. Het was een hele mooie waterval, maar de gids vertelde ons dat hij ons bij een veel mooiere waterval zou laten zwemmen.
We reden een klein stukje verder, en toen kwamen we bij de Buley Rock Hole uit, een kleinere waterval, maar wel erg mooi. En, hier konden we wel zwemmen. Iedereen had zich snel omgekleed en toen was het tijd om het water in te springen. Bij de meeste van ons ging dat goed, want we wisten hoe we moesten zwemmen :) De gids had expres aan de Japanners gevraagd of ze wel konden zwemmen, en ze knikten allemaal netjes 'JA'. Oke, dus de eerste Japanner sprong het water in... deze kon niet zwemmen! Hij raakte steeds onderwater en probeerde te zwemmen met zijn hoofd onder water. Het werkte niet echt, dus ik was zo aardig om hem maar even te helpen. Maar, in plaats van zijn hoofd boven water te houden en een beetje mee te werken, trok hij mij ook alleen maar onder water. Gelukkig kwam Tom me helpen, en zo hebben we hem samen naar de kant gekregen. Niet heel erg handig van de Japanner, maar ons bedanken bleek toch teveel moeite te zijn.
We waren hier nog een tijdje gebleven, en daarna zijn we lekker gaan lunchen. Zoals bij alle andere tours, was deze lunch ook weer erg goed. Lekker gegeten, en daarna zijn we naar de laatste waterval gereden, de Wangi Falls. Hier konden we ook nog lekker even zwemmen, al was het water wel heel erg koud. We konden wel ergens de rotsen op klimmen waar we in een gat konden zitten met warm water, dus daar hebben we natuurlijk maar even gebruik van gemaakt. Nog even van de prachtige omgeving en waterval genoten daar, en toen was het weer tijd om het busje in te gaan. We zouden nu weer terug rijden naar Darwin. Het was nog een lange rit, en de mensen in de bus waren best saai. Er waren twee gezellige Zweedse meisjes, maar die begonnen op een gegeven moment ook in hun eigen taal te praten. Dus, Tom en ik deden maar hetzelfde. De rest van de groep zei vrijwel niks, en we hadden een aantal keer geprobeerd een gesprek te beginnen, maar echt antwoorden kwamen er niet uit. Dus, dan voor een dagje maar lekker in het Nederlands verder! Uiteindelijk heb ik een gezellige dag gehad, en het was zeker een mooie tour om te doen. Tom gaat ook de tour in Alice Springs doen op dezelfde dag als ik, dus dan ken ik daar tenminste ook alvast iemand van!

Terug in het hostel heb ik even wat te eten gemaakt, en daarna ben ik met Lisa en een andere jongen uit het hostel (weet zijn naam niet meer) naar de bottleshop gegaan om wat wijn te kopen. Het was mijn laatste avond in het hostel, en ook nog van een andere jongen, dus we besloten de tijd daar maar even af te sluiten met een wijntje. Wat uiteindelijk eindigde in drankspelletjes, te laat slapen, en mensen die boven de wc hingen (ik niet haha). Maar, het was wel een gezellige avond.
Toch geprobeerd nog een paar uurtjes slaap te pakken, want de volgende ochtend moest ik voor 10 uur uitchecken. Ik was zoals gewoonlijk alweer vroeg wakker, dus ik had alle tijd om te ontbijten, te douchen en me spullen in te pakken. Voor 10 uur was ik al uitgecheckt en naar YHA gelopen, waar ik de laatste nacht zou slapen. Ik kon daar pas vanaf 2 uur weer inchecken, dus ben eerst met mijn laptop naar de bibliotheek gegaan. Hier heb ik maar weer eens een verslag geupload, heel wat mailtjes verstuurd, en wat foto's geprobeerd up te loaden. Dat laatste lukte niet echt, omdat het internet in de bibliotheek, zoals overal in Australië, erg traag was. 's Ochtends was ik Patrick ook tegen gekomen in de bibliotheek, dus het was nog wel even gezellig. Daar een paar uurtjes doorgebracht, om ook maar een beetje de tijd te doden. Het meeste van Darwin had ik nu toch wel gezien. Na de lunch ben ik weer naar de YHA gegaan, nu kon ik wel inchecken. En, ik was heel blij toen ik mijn kamer zag (mag ook wel voor de prijs). Het was een hele ruime kamer, met een hele mooie badkamer (voor hostel begrippen), en zelfs een koelkast in de kamer. Lekker even een beetje lui gedaan in de middag daar, en net voor het avondeten naar de supermarkt gegaan om de spulletjes voor de volgende dag voor in de trein te halen. Na het eten alles ingepakt, en toen kwam Katrin nog even langs. We wilden eerst wat gaan drinken, maar besloten toch gezellig een filmpje te kijken, Pocahontas. Niet te moeilijk, gewoon even terug naar onze kindertijd! We hebben nog een gezellige avond gehad, en het was ook wel jammer dat we daarna afscheid moesten nemen. Maar, dat heb ik nu al zo vaak gedaan dat ik er wel een beetje aan gewend raak. We hebben altijd facebook nog :)

Lekker geslapen, en toen was het alweer woensdag 30 mei, tijd om Darwin te verlaten. Dit vond ik niet heel erg, al heb ik uiteindelijk wel een gezellige tijd gehad in Darwin met de mensen die ik er heb leren kennen. 's Ochtends er weer vroeg uit, om nog even te douchen voordat ik weg ging. Om 8 uur had ik voor het hostel met Patrick afgesproken, omdat hij mij nog 20 dollar moest geven, wat hij de dag daarvoor geleend had. Hij was daarna even met me meegelopen naar de busstop, waar ik om half 9 moest zijn. Hier stond een grote bus te wachten, die alle mensen die de Ghan Train namen naar het treinstation zouden brengen. Natuurlijk moest je er wel 15 dollar voor betalen, wat ik nog steeds belachelijk vindt. Je betaald al zoveel voor de treinreis (meer dan 200 dollar), en dan laten ze je ook nog betalen om naar het station te komen! Het is 15 minuten in de bus, dus iedereen (40 mensen) betalen 1 dollar per minuut, dus ze verdienen 40 dollar per minuut met zo'n stomme busrit! Maar oke, ik moest er toch komen. Afscheid genomen van Patrick, en toen richting het treinstation gegaan. Daar zag ik al snel een meisje wat ik uit het hostel in Darwin herkende., Lisa Bij het inchecken vroegen we of we twee stoelen naast elkaar konden krijgen, en dat zou in de trein wel geregeld kunnen worden. En toen konden we naar de trein. Woow, wat een lange trein was dat! Echt heel erg lang, en ook heel erg mooi. Niet heel erg nieuw, maar dat maakte de trein juist mooi. Wat foto's gemaakt, nog een tijdje gewacht, en toen konden we de trein in. Heerlijk, wat een ruimte hadden we in de trein. Mooie, brede stoelen (al waren ze wel rood), en heel veel beenruimte. Al onze spullen konden we goed kwijt, en om kwart over 10 (iets later dan gepland), ging de trein rijden! Eindelijk richting Alice Springs.
Lisa en ik konden gelukkig al snel naast elkaar gaan zitten, en we hebben een hele tijd zitten kletsen. Blijkt dat we dezelfde tour gaan doen in Alice Springs, en ook nog eens op dezelfde dag. We hebben ons goed vermaakt, en de treinreis was echt prachtig. Het uitzicht was zo mooi! Om twee uur kwamen we aan bij Katrin Gorge, waar we de trein 4 en half uur uit mochten. We hadden niet echt veel te doen, dus besloten we de shuttle naar de stad te nemen, weliswaar ook weer voor 15 dollar, maar je moet toch wat. Bleek echt zonde van ons geld te zijn! Er was 1 straat, met winkels waar je liever niet in wilde. We hebben een tijdje bij de McDonalds gebruik gemaakt van het internet, en verder een beetje in het park gehangen, wachtend op de bus die ons weer terug zou brengen. Het was opzich niet zo erg om even de trein uit te zijn, maar wat wel jammer was, dat de zon al bijna onder ging toen we weer in de trein zaten. Hierdoor zagen we bijna niks meer van de omgeving, die juist zo mooi hoort te zijn. Nouja, oke, ik heb nog een treinrit te gaan! We hebben daarna lekker van onze heerlijke zelf belegde broodjes genoten in de trein (in de trein kost alles een fortuin!), en daarna ben ik maar aan mijn blog begonnen. Die staat inmiddels al op internet, dus jullie begrijpen wel dat ik weer achter loop met schrijven (story of my travelling!). Maar oke, nadat ik dat een beetje gedaan had, was ik maar gaan proberen te slapen, veel was er toch niet te zien of te doen. En natuurlijk lukte dat weer niet echt. Had een paar uurtjes geslapen, en toen was ik midden in de nacht weer een paar uurtjes wakker. Gelukkig kon ik daarna wel weer in slaap vallen, en precies met de zonsopgang was ik weer wakker geworden. Heerlijk van het uitzicht genoten de laatste paar uurtjes, en om kwart over 9 kwamen we in Alice Springs aan.
Lisa zat in een ander hostel als ik, maar ze zou nadat ze haar spullen bij haar hostel had gezet naar mijn hostel toekomen, dat lag wat meer in het centrum. Ik had de shuttle genomen naar mijn hostel (ik zal niet meer klagen over de kosten haha), maar kon helaas nog niet inchecken. Dat kon pas vanaf 12 uur. Was even in de keuken gaan zitten, en toen kwam Lisa. We waren eerst naar de Rock Office gelopen, om daar de entree te betalen voor het Nationaal Park (Uluru) waar we met de tour in gingen. Die moesten we van tevoren betalen, en we konden ook gelijk een slaapzak huren. Daarna hebben we even door het centrum gelopen, en wat boodschappen gedaan. Toen was het wel 12 uur, en gingen we allebei terug naar ons hostel om even te douchen en ons op te frissen. Om twee uur hadden we bij de McDonalds afgesproken, waar we even gebruik konden maken van het internet, en waar ik wat foto's heb kunnen uploaden. Daar hebben we een tijdje gezeten, en toen zijn we allebei weer naar ons eigen hostel gegaan. Na het eten wilden we nog een filmpje kijken, maar we waren er beiden te moe voor. In het hostel had ik al wel wat gezellige mensen in de keuken leren kennen, dus daar had ik nog een tijd mee zitten kletsen. Uiteindelijk niet te laat gaan slapen, was ook best wel moe van de treinrit.

Pff... en toen was het al weer juni! De tijd gaat snel zeg, maar gelukkig staan er nog zoveel leuke dingen op het programma! Oke, het was dus vrijdag 1 juni. Lekker even uitgeslapen, tenminste, er ging geen wekker, en 's ochtends lekker rustig aan gedaan. De vorige dag had ik in de keuken al twee Nederlanders leren kennen, Merel en Koen, die ook dezelfde tour gingen doen als Lisa en ik. Ik kwam ze vandaag ook weer in de keuken tegen, en heb een hele tijd met ze zitten kletsen. Om half 12 kwam Lisa, en zijn we samen het centrum in gegaan. Hier wilden we wat culturele dingen gaan bezichtigen, maar uiteindelijk bleek er niet veel te bezichtigen. Er was één kerkje (als je het al een kerkje kan noemen) en een museum. Lisa had niet zoveel zin om het museum te bekijken, dus dat zou ik wel na de tour doen. We hebben een beetje rondgelopen, en daarna nog bij wat winkeltjes gekeken. Niet heel veel gedaan, en toen in mijn hostel even geluncht. Daarna ging Lisa naar haar eigen hostel, omdat we allebei alles in moesten pakken voor de volgende dag. We mochten maar een kleine tas meenemen, dus moesten goed bedenken wat we bij ons wilden hebben. Het vervelende was dat we het vandaag ook al in de bergruimte moesten zetten, en er dan dus tot na de tour niet meer bij konden. Uiteindelijk was ik er op tijd uit wat ik mee wilde nemen. Lisa was om 5 uur weer bij mijn hostel, en omdat zij na de tour ook naar mijn hostel zou gaan, moest ze haar spullen alvast in mijn hostel zetten. Dat hadden we gedaan, en daarna zijn we Anzac Hill opgelopen om de zonsondergang te zien. We waren een beetje aan de late kant, maar het was toch nog wel een mooi uitzicht. Terug in het hostel hebben we eten gemaakt, en daarna nog even gekletst met Koen en Merel. 's Avonds nog even een filmpje gekeken (The Social Network) en toen zijn we allebei op tijd gaan slapen, de volgende dag zou de wekker om kwart voor 5 gaan!

Zo, nu heb ik jullie wel weer lang genoeg van jullie dagelijkse bezigheden gehouden! Hoop dat jullie er weer van genoten hebben. Ik vond het weer leuk om te schrijven, en ga nog even verder met het volgende verslag. Nog twee maandjes.. en dan ben ik weer thuis, gek idee! Maar, eerst nog even twee maandjes genieten!

Veel liefs,
Xxx

  • 11 Juni 2012 - 05:24

    Janneke:

    Hi marsha, wat een leuk verslag weer! Je vermaakt je zo te horen nog prima, super! Geniet nog van je laatste 2 maanden en ik zie je volgende verslag wel weer verschijnen! X Janneke

  • 11 Juni 2012 - 07:09

    Esther (H):

    Leuk weer om naast je verslag de foto's te kunnen zien! Ik vind de tijd ook heel snel gaan, maar gelukkig heb je nog veel in het vooruitzicht! xxx

  • 11 Juni 2012 - 11:59

    Robine:

    Jammer van die krokodillentour. Dat ze niet zo happig waren dan.
    Die japanners hè, ik snap niet waarom ze niet gewoon zeggen dat ze niet kunnen zwemmen i.p.v. te verzuipen voor iedereens neus...Jos die heeft het ook meegmaakt, met duiken. Dat was in de zee, dus die man die zonk en zonk. Best eng.
    Ga je nog een leuke tour doen met je verjaardag?
    x

  • 11 Juni 2012 - 13:37

    Lisanne :

    Super leuk! Je moet alleen idd weer wat meer bijlopen ;) nu ik zelf op vakantie ben, ben ik al minder jaloers :) xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Marsha

Actief sinds 02 Dec. 2011
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 33301

Voorgaande reizen:

17 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Australië 2012

Landen bezocht: