Darwin - Kakadu National Park!! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Marsha Heemskerk - WaarBenJij.nu Darwin - Kakadu National Park!! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Marsha Heemskerk - WaarBenJij.nu

Darwin - Kakadu National Park!!

Door: Marsha

Blijf op de hoogte en volg Marsha

31 Mei 2012 | Australië, Alice Springs

Lieve allemaal,

De vlucht naar Darwin was gelukkig helemaal goed gegaan. Dit keer geen vertraging, en ook geen bagage die kwijt was geraakt. Al had ik natuurlijk wel voor de zekerheid wat kleding en een aantal stekkers in m'n handbagage gestopt. Je weet het immers maar nooit, en ik neem het risico echt niet nog een keer. .
Aangekomen in Darwin was mijn koffer er ook al redelijk snel, dus op naar de shuttle die me naar m'n hostel zou brengen. Ging redelijk makkelijk, en rond 3 uur was ik in m'n hostel; Youthshack. Het is hier trouwens een half uurtje eerder dan ik Cairns, dus met Nederland is het nu maar 7,5 uur verschil (wat natuurlijk straks weer veranderd als ik naar Lara ga). In het hostel had ik een kamer met drie andere meiden. Niet heel erg groot, er was nauwelijks ruimte voor m'n spullen, maar genoeg om er een paar dagen door te brengen. Eerst maar even naar de supermarkt gegaan om wat boodschappen te halen, omdat ik ook nog niet geluncht had. Het vervelende aan dit hostel is dat je je borden en bestek moet huren, en dat je zelfs je pasje moet inleveren als je een pan wilt gebruiken. Nouja oke, het is maar voor een paar dagen. Na de lunch heb ik een beetje rondgelopen door het centrum. Het centrum is niet heel groot, eigenlijk maar één straat, maar er zitten wel een hoop winkeltjes. Ook hebben ze net Peterpans daar geopend, dus ik kon even gratis op internet. Toen ik terug kwam in m'n kamer was er ook een ander meisje, en samen hebben we die avond gegeten en een beetje gekletst. Ze is opzich wel aardig, maar ook een beetje raar, dus gelukkig hoef ik het maar een paar dagen met haar uit te houden:).
Eén van de andere meiden uit m'n kamer vertelde dat ze de volgende ochtend ging hardlopen. Ik zat er al een tijdje van te balen dat ik hier helemaal niks aan sport deed, dus besloot me wekker om half 8 te zetten, om te kijken of ik gemotiveerd genoeg was om te gaan hardlopen. Zij ging al om 5 uur, omdat ze daarna moest werken, maar dat was me iets te vroeg.

Oké, dus de volgende ochtend werd ik om half 8 wakker. Ik was best tevreden met mijn plan, dus besloot op te staan, me om te kleden, en naar buiten te gaan. Pff... het was denk ik toen al 25 graden. Maar, ik ging de uitdaging aan. En ik kan jullie vertellen, na ruim 4 maanden niks aan sport gedaan te hebben, is het best zwaar. Zeker met een luchtvochtigheid van ongeveer 60%. Maar, voor een eerste keer weer sporten was ik best tevreden. Ben drie kwartier buiten geweest, het was toen al ongeveer 30 graden, heb zelfs een hele lange trap op en afgerend en nog wat buikspieroefeningen gedaan. Maar, toen ik terug kwam in het hostel was ik dan ook wel echt kapot haha. Eerst maar even ontbeten en toen rustig gaan douchen, en toen voelde ik me wel weer goed :)
In de ochtend lekker rustig aan gedaan, en daarna met één van de meiden uit m'n kamer naar de Lagoon gegaan. Daar een paar uurtjes doorgebracht (de enige plek waar je ook kan zwemmen in Darwin), en toen rond half 3 terug gegaan om te lunchen. En toen was het toch echt tijd om een hostel te gaan zoeken voor volgende week. Ik ga zaterdag eerst op een tour voor 3 dagen naar Kakadu National Park, en daarna slaap ik nog 1 nacht in Youthshack en dan moet ik uitchecken. Ze zijn ook volgeboekt daarna, en dat vind ik opzich ook niet heel erg. De hostels in Darwin zijn best duur, maar ik had gehoord dat er 5 minuutjes uit het echte centrum een redelijk goedkoop hostel zat. Ik was er even heen gelopen, en omdat ik er 7 nachten zou slapen, kon ik weekkorting krijgen. Uiteindelijk voor een mooie prijs dan toch het hostel geregeld, dus ik kan in ieder geval weer ergens slapen :) De laatste nacht in Darwin zal ik in YHA doorbrengen, omdat ik nog één gratis nacht daarvan op mijn pas heb staan. Na het avondeten ben ik nog even buiten een stukje gaan lopen, wilde toch niet de hele avond in een hostel zitten. Uiteindelijk rond half 11 gaan slapen.
– Het was trouwens vandaag precies 4 maanden geleden (17 januari) dat ik Nederland verlaten heb. Wel een heel gek idee dat het al weer zo lang geleden is, kan me het nog herinneren als de dag van gister! –

Vrijdag 18 januari... ik had bedacht om weer te gaan hardlopen, maar toen ik wakker werd merkte ik toch wel dat mijn benen een beetje gevoelig waren. Niet gek, na zo lang niks gedaan te hebben. Aangezien ik morgen op een tour ga voor 3 dagen naar Kakadu National Park, waar ik ook wel wat wandelingen ga maken, leek het me toch niet zo verstandig. Dus, maar even in bed blijven liggen, rustig gaan douchen, en toen gaan ontbijten. Vandaag was wel het plan om wat meer van de stad te gaan zien. Er zijn hier een hoop leuke dingen om te doen (dacht ik), en wil natuurlijk wel wat van Darwin zien als ik hier ben.
Ik had hier nog niet echt iemand ontmoet om wat mee te gaan doen, veel mensen in dit hostel werken, dus ik besloot er zelf op uit te gaan. Heb een stuk langs de Esplanade gelopen, en wilde eigenlijk naar Aquascene gaan. Daar kan je vissen voeren ed., maar het bleek pas weer om 3 uur te zijn. Dan maar een andere dag daarheen! Ik besloot naar het museum te gaan. Ik wist dat het een behoorlijke wandeling zou zijn, en dat ik gemakkelijk de bus kon nemen, maar het was zulk mooi weer en ik had alle tijd! Dus, ik begon te wandelen, en te wandelen, en te wandelen. Na ruim een uur, met een klein stukje omlopen, was ik er dan eindelijk! Het was een mooi museum, met een aantal interessante tentoonstellingen. Zo was er een ruimte die vol was met Aboriginal Art, en de geschiedenis van de Larrakia in Darwin, zo heetten de Aboriginals die daar vroeger leefden. Mooi kunst om te zien, en de geschiedenis was ook interessant. Een andere ruimte in het museum was volledig gewijd aan Cycloon Tracy, die op 24 en 25 december in 1974 ongeveer heel Darwin verwoest heeft. Op sommige momenten bereikte de cycloon een snelheid van 269 km per uur, en je kon een speciale kamer in waar je de kracht van de cycloon kon horen. Ik ben er niet ingegaan (mij iets te donker haha), maar ook van buiten de kamer was het geluid al verschrikkelijk. Een andere ruimte die ik wel interessant vond ging over Crocodile Sweethart, een 780 kilo zware, 5.1 meter lange krokodil die in 1979 gevangen is genomen. Er was een filmpje van gemaakt, en daarop kon je goed zien hoe groot de krokodil wel niet was. Niet echt bepaald een 'sweetheart'. De andere ruimtes in het museum vond ik niet zo interessant, dus daar heb ik niet zoveel tijd in besteed. Heb anderhalf uur in het museum rondgelopen en toen was het weer tijd om aan de terugweg te beginnen. Dit keer maar de iets kortere route (een uurtje), waarbij ik eerst een stuk langs het strand gelopen heb en wat mooie foto's gemaakt heb (Mindell Beach). Terug in het hostel was ik wel een beetje moe, het was zo warm om te lopen. Ik ging even wat lunchen en raakte toen aan de praat met een ander meisje, Aveen. Ze was al wat langer in Darwin en was er op zoek naar werk. We hadden een tijdje zitten praten en zijn toen even naar Peterpans geweest om op internet te gaan. Daarna zijn we met haar vriend en nog wat andere vrienden van zijn werk wat gaan drinken in de bar onder ons hostel. Was gezellig, weer wat leuke mensen ontmoet ook, en rond 6 uur ging ik weer terug naar het hostel. Ben toen mijn spullen in gaan pakken voor de tour van de volgende dag, en heb daarna nog even wat eten gemaakt. Die avond heb ik niet zo heel veel meer gedaan, om een beetje uit te rusten voor de komende dagen, wat laatste dingetjes geregeld en rond half 11 lekker gaan slapen.

Zaterdag 19 mei ging de wekker om 5 uur! Tijd om op te staan, te douchen, de laatste spullen in te pakken, uit te checken bij het hostel en om half 7 zou ik opgehaald worden voor de tour. Bij het hostel stond nog een ander meisje te wachten, Emmy, die toevallig dezelfde tour ging doen als ik. We werden netjes om half 7 opgehaald, en na nog twee andere meiden opgehaald te hebben was de tour compleet. Onze gids voor de komende 3 dagen was Dan, hij zou ons alle mooie dingen van Kakadu National Park laten zien! Kakadu National Park is 20.000 vierkante kilometer groot en is het enige park wat op de World Heritage List staat voor zowel de culturele waarde als de natuurwaarde, dus het beloofde een mooie tour te worden.. De groep bestond verder uit nog 6 anderen Solly (Brazilië), Mike (Engeland), Marc (Zwitserland), Emmy (Zweden), Nienke en Anita (Nederland). De eerste paar uur zouden we in de 4WD doorbrengen, omdat we best ver moesten rijden naar Kakadu National Park.
De eerste stop onderweg was bij Billabong Wetland Cruise, waar we een boottocht gingen doen op een Billabong rivier. Tijdens deze boottocht gingen we op zoek naar krokodillen en ander wildlife. We hebben een aantal mooie krokodillen in het water en op de kant gezien, en heel veel mooie vogels. Het was een mooie manier om de dag te beginnen. Na de tour zijn we via de Arhnem Highway naar Kakadu National Park gereden. Net voordat we het park inreden stond er een groot bord: Last place to get Alcohol before you enter Kakadu! Oke, we hebben met z'n allen wat bier gekocht om de avonden wat gezelliger te maken. Om half 12 reden we voor het eerst het park in. Van 12 tot 1 hebben we geluncht bij de East Alligator River, een mooie plek om even wat te eten en elkaar wat beter te leren kennen. De groep moest wel een beetje op gang komen, maar ik praat altijd nog al graag, dus dat moest goed gaan komen! Na de lunch zijn we naar Ubirr Rock gereden, een plek in het noorden van Kakadu National Park. Hier hebben we heel veel mooie rock art gezien (kunst van de aboriginals op de rotsen), en van Dan hebben we er veel uitleg over gekregen. Het was heel mooi om te zien, en goed dat we dat met een gids deden, want dan wisten we tenminste wat alles betekende. Het was wel echt heel erg warm die dag, dus we moesten steeds maar water blijven drinken. Denk dat ik die dag wel 4 liter water heb gedronken! Na het bekijken van de rock art hebben we nog een stuk rondgelopen om een mooi uitzicht van 360 graden te krijgen over het noordelijke deel van het park.
Rond 4 uur gingen we daar weer weg, en zijn we richting de slaapplek van die avond gegaan. Dan wist een plek waar maar weinig muggen waren, maar dat betekende wel dat we die dag wat meer moesten rijden. Voor ons maakte het niet zoveel uit, het was ondertussen gezellig geworden in de 4WD. Onderweg moesten we eerst nog even wat hout voor het vuur bij elkaar sprokkelen. Niet echt mijn beste kwaliteit, dus dan zou ik wel wat meer doen met het eten :) Om half 6 kwamen we aan bij onze slaapplek, waar we allemaal onze slaapzak en swag kregen. Dit zou de eerste avond worden dat ik in een swag onder de sterren zou slapen! Voor degene die het niet weten... een swag is een soort hele dikke slaapzak, die je goed beschermd tegen de kou, zodat je gewoon buiten kan slapen. We hebben daarna een kampvuur gemaakt, en zijn toen aan het eten begonnen. We hadden worstjes, stukjes kangoeroe, biefstuk en lekkere een lekkere salade.
Na het eten hebben we gezellig bij het kampvuur gezeten, en daarna zijn we met z'n allen nog even op zoek gegaan naar slangen. Ik ben niet zo'n held in het donker, en dat was ook wel weer te merken. We stonden ergens in het donker te praten, toen er opeens iets raars over de weg heen hopte. Het bleek achteraf een kleine kikker te zijn, maar dat had ik nog niet door. Het beest sprong op m'n been, en ik denk dat het hele park me gehoord heeft :) Oke, iedereen had tenminste wat om te lachen! We hebben uiteindelijk geen slangen gezien, maar toch de hele avond een hoop lol gehad. Nog een tijd bij het kampvuur gezeten, en toen de swags rond het vuur gelegd en gaan slapen. Uhmm... tenminste, een poging gedaan tot slapen. Het waaide die nacht heel hard, en ik kon echt niet slapen. Iedereen lag lekker te slapen, en ik was de sterren aan het tellen. En tot overmaat van ramp was er ook nog een jongen die heel hard snurkte. Hij sliep een paar meter verderop in een tentje, maar hij was duidelijk te horen!

Heb de hele nacht bijna niet geslapen, en om 6 uur was ik dan ook maar weer me swag uit gegaan. De zon kwam net op, dus kon wat mooie foto's maken. Om half 7 was Dan ook wakker, en begonnen we alvast met het klaar zetten van het ontbijt. Iedereen werd rond 7 uur wel een beetje wakker, en toen hebben we lekker ontbeten. Daarna alles ingepakt, en weer op pad gegaan. We hadden geluk die dag, we hoefden niet zo ver te rijden, omdat we de eerste dag al een stuk verder het park ingereden waren. En, we zouden vandaag lekker kunnen gaan zwemmen!
We hebben eerst een stukje in de 4WD gereden, en moeten daarna 50 minuten lopen naar de eerste waterval, Twin Falls. Het was al weer aardig opgewarmd, dus toen we er eenmaal waren (na wat klimmen) hebben we dan ook lekker gezwommen. In het begin wel een beetje koud, maar zeker heel erg mooi! Daarna weer de 50 minuten terug gelopen, en toen we bij de parkeerplaats kwamen, merkten we dat we 1 van de mannen kwijt waren (Mike). Hij was een stukje voor ons uitgelopen, maar hij was niet op de parkeerplaats. We hebben de groep in tweeën gesplitst en zijn hem gaan zoeken. Bleek dat hij naar een uitkijkpunt was gelopen, omdat hij dacht dat we daar ook wel heen gingen. Niet heel erg handig, voor hetzelfde geld hadden we hem niet gevonden of was er iets gebeurd.
We zijn daarna nog even kort naar een andere waterval gegaan, en zijn toen gaan lunchen. De lunch op de tour was echt heel goed; sla, komkommer, tomaat, kaas, brood, ham... van alles :) Heerlijk gegeten en daarna hebben we even een uurtje uitgerust. Ik was wel toe aan een uurtje slapen, omdat ik natuurlijk de hele nacht niet geslapen had. Rond 3 uur zijn we naar de Budjimi Lookout gegaan. Hiervoor moesten we best een stuk omhoog klimmen, maar het was zeker de moeite waard. Het uitzicht was er prachtig, en er was ook een waterval daarboven. Daar hebben we even lekker gezwommen, en daarna zijn Dan, Marc, Nienke, Emmy en ik nog een stukje verder omhoog gelopen, en hebben daarna nog een stuk verder gezwommen (en geklommen) om bij een nog een kleine waterval uit te komen. Het was echt heel mooi, en heb er een mooie blauwe plek aan over gehouden (ik gleed van de rost af het water in haha).
Omdat we de auto al bij de slaapplek van die dag hadden geparkeerd, hoefden we niet meer verder te rijden. Voordat we gingen eten kon ik dan ook even lekker gaan douchen. Heerlijk om weer even fris te zijn, al zouden we daarna wel weer bij het kampvuur gaan zitten. Maar, het voelt gewoon wat schoner :) We hebben die avond noodles met kip en allerlei groenten gegeten. Ook weer een heerlijke maaltijd. En daarna heeft Dan een brood gebakken op de manier dat de Aboriginals dat doen. Ik denk dat je het bij ons een beetje kan vergelijken met een grote 'scone'. Het is een beetje droog, maar als het warm is en je eet het met wat boter is het heerlijk! We hebben die avond nog lekker zitten kletsen over van alles, en natuurlijk een paar biertjes gedronken. Toen was het weer tijd om te gaan slapen. Dit keer ging het me een stuk beter af. Ik was al wel heel erg moe, en het waaide ook een stuk minder had, dus ik heb best goed geslapen. De jongen die zo erg snurkte lag gelukkig een stukje verder weg, dus die heb ik niet gehoord :)

De derde dag van de tour begon ook al weer vroeg. Ik was om half 7 wakker, en gelukkig was de rest ook al snel wakker. Alles weer opgeruimd, lekker ontbeten, en we konden er weer vandoor. De eerste stop was al na 1 minuut. Deze keer gingen we niet omhoog klimmen naar de waterval, maar konden we beneden in het meer waar de waterval in uitkwam zwemmen. Een lekkere frisse duik in de ochtend, maar niet iedereen was er voor in. Met een paar wel even naar de waterval toe gezwommen, om de kracht van het water te voelen. En die was ook hier weer erg sterk. Daarna zijn we nog doorgereden naar een kleinere waterval (Barramundi Gorge), waar we ook nog even gezwommen hebben. Om bij deze waterval te komen moesten we 1 km lopen, door een hele mooie omgeving. De omgeving waarin we rijden en lopen is zo ontzettend mooi. Het zwemmen was steeds heel leuk, maar ik heb ook zeker van de omgeving genoten.
Daarna reden we door naar het Culture Centre, waar we eerst even lekker geluncht hebben. We zouden daarna genoeg tijd hebben om het Culture Centre te bekijken, maar het bleek allemaal iets krapper te worden. We moesten Mike en Solly afzetten bij de zuidingang van het park, en wij moesten daarna weer helemaal terug naar de noordingang. Van Dan mochten we eigenlijk niet het Culture Centre meer in, maar na wat boze woorden van wat mensen uit de groep konden we er toch even een half uurtje rondkijken. Het was niet heel interessant, maar toch even leuk om te zien. Toen zijn we naar de zuidingang gereden, en hebben daar Solly en Mike afgezet. Zij zouden de volgende dag nog naar Arhnemland gaan, dus hoefden niet mee terug naar Darwin. Daarna zijn we terug gereden naar Darwin, waar we om 6 uur aankwamen. Ik heb echt drie hele leuke dagen gehad op de tour, veel mooie dingen gezien, lekker gezwommen, en leuke mensen leren kennen!

Ik weet dat het een lang verslag is, maar ik wilde het toch allemaal opschrijven! Wat ik daarna allemaal gedaan heb komt weer in mijn volgende verslag! Hoop dat jullie er weer van genoten hebben.

Liefs, Xxx

  • 31 Mei 2012 - 05:41

    Daphny:

    Heeey marsha, wat een gave verhalen. Zit nu elke
    Week met smart te wachten op een verhaal wat een
    Avontuur.
    Succes xx van ons

  • 31 Mei 2012 - 07:47

    Lisanne:

    Heeee lief!
    Weer een super leuk verhaal!:) nog 2 maanden! Ja je loopt weer een beetje achter, haha! ;) veel plezier en ben benieuwd naar het volgende verhaal!
    Xxxx

  • 31 Mei 2012 - 15:41

    Robine:

    Natuurlijk hebben wij weer genoten ;)
    Altijd leuk hè, de rare mensen die er tussen zitten haha. Niet leuk als je ermee opgescheept zit maar toch.
    Lekker veel gezwommen, heerlijk! Wij zijn net aangekomen in Vietnam, dus wij kunnen zodra we aan de kust zitten ook weer lekker zwemmen =)
    Ben benieuwd wat je volgende tour wordt!
    x

  • 31 Mei 2012 - 18:45

    Patries:

    heerlijk om al je verhalen te lezen en helemaal geweldig is dat je elke keer toch weer leuke mensen tegen komt! ga lekker verder met genieten, dan lees ik het wel weer! Groetjes

  • 01 Juni 2012 - 08:33

    Pa:

    Ik hoop dat het met het kleine kikkertje weer goed gaat, na jouw oerschreeuw, maar dat zal wel. Maar wat een leuke toer naar Kakadu National Park. Weer een hoop gezien en meegemaakt, en misschien toch wel leuk met zo'n kleine groep reizen. Ook het overnachten in de buitenlucht lijkt mij toch wel een aparte ervaring. Ik hoop dat je treinreis ook voorspoedig is verlopen. Heb de foto's gezien. Op de foto lijkt het net of de treinen daar groter (hoger) zijn dan hier.
    Het was misschien wel een lange zit in de trein, maar onderweg toch nog veel gezien?
    Nou, ik hoop dat verder alles goed gaat, en ben inderdaad weer benieuwd naar je volgende verslag.
    Groetjes Pa, XXXXXXX

  • 03 Juni 2012 - 23:15

    Anneke:

    Ik heb zeker weer van je verslag genoten!
    Ikzelf heb vandaag het Witte Huis bekeken; dat is iets heel anders dan Kakadu National Park!

    Groetjes uit College Park,
    xx anneke

  • 04 Juni 2012 - 05:17

    Pa:

    Marsha, in je verslag staat Vrijdag 18 januari, volgens mij moet dat 18 mei zijn, kun je dat nog veranderen.
    Groetjes Pa XXXXXX

  • 04 Juni 2012 - 09:10

    Marsha:

    @ papa.... ZEURPIET!!! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Marsha

Actief sinds 02 Dec. 2011
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 33301

Voorgaande reizen:

17 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Australië 2012

Landen bezocht: