Cape Tribulation and the GREAT BARRIER REEF!! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marsha Heemskerk - WaarBenJij.nu Cape Tribulation and the GREAT BARRIER REEF!! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marsha Heemskerk - WaarBenJij.nu

Cape Tribulation and the GREAT BARRIER REEF!!

Door: Marsha

Blijf op de hoogte en volg Marsha

16 Mei 2012 | Australië, Cairns

Zo, daar gaan we weer met het volgende verslag. Ik liep weer eens erg achter met het schrijven van mijn verslag. Ben nu aan mijn laatste dag in Cairns bezig, dus het is toch wel tijd om alle verhalen van de oostkust nu af te ronden. En, het gaat natuurlijk weer niet passen in 1 verhaal, maar ik schrijf alles gewoon vandaag, zodat ik het dan later nog kan posten! En, dan loop ik tenminste weer eens bij het schrijven. Maar genoeg daarover, ik ga verder!

Ik was gebleven bij de zaterdagavond dat we uit waren geweest in Cairns. Het was een hele leuke avond geweest, en gelukkig konden we de volgende dag uitslapen. Van de ochtend hebben we dan ook weinig mee gekregen, wat voor mij al een hele overwinning is, omdat ik vaak toch wel weer vroeg wakker ben, ook na het uitgaan. Ontbijten zat er dus niet meer in, dus we hebben een lekkere brunch gemaakt. Daarna lekker uitgebreid gedoucht, er was toch niemand meer in de kamer, en toen zijn we richting Cairns Lagoon gegaan. Het was echt heerlijk weer die dag, voor het mooie een beetje te warm, maar de wind maakte het toch nog aangenaam. Af en toe een frisse duik genomen in de Lagoon om even af te koelen. We hebben de hele middag bij de Lagoon door gebracht, en rond 5 uur/half 6 wilden we eigenlijk terug gaan naar het hostel. Maar, precies toen we dat wilden doen kwam er een vrouw naar ons toe die vroeg of we interesse hadden in een gratis BBQ voor reizigers en backpackers. Nou, dat lieten we ons natuurlijk geen tweede keer zeggen. Om kwart voor 6 konden we aanschuiven, en het eten was eerlijk. Er was lekker vlees, brood, salades, en zelfs brownies! De BBQ was georganiseerd door de kerk, dus als je wilde had je er de kans om over het geloof te praten. Jana en ik hadden uiteindelijk een leuk gesprek met een ander meisje over reizen in Europa en Australië. Gezellige BBQ gehad, en daarna weer terug naar Gilligans.
Daarna terug naar het hostel, gedoucht en toen hebben we lekker een rustige avond gehad. De volgende dag stond er een tour op het programma, dus we wilden wel een beetje uitgerust zijn daarvoor. Gilligans blijkt niet echt het goede hostel te zijn als je vroeg wilt gaan slapen haha, maar gelukkig kom je heel ver met oordopjes en een slaapmaskertje :)

Op maandag (7 mei) stond onze tour naar Cape Tribulation op het programma. Deze hadden we in Airlie Beach al geboekt. We werden al vroeg opgehaald, dus het was maar goed dat we redelijk op tijd waren gaan slapen. Alleen waren we de deze dag nog steeds heel erg moe, toch een beetje slaaptekort gehad. Nouja, we begonnen de dag vroeg. De tour was niet zo heel druk, we waren met ongeveer 15 mensen, maar dat was best prima. Wel wat meer oudere mensen ook, maar gelukkig waren we samen.
De tour begon met een mooie trip richting Port Douglas. De weg die van Cairns naar Port Douglas loopt gaat langs de Coral Sea. We hadden echt een heel mooi uitzicht. In Port Douglas waren de laatste mensen opgestapt, en toen gingen we richting de Daintree River, een rivier waar veel krokodillen zitten. We gingen hier een Wildlife River Cruise doen, en krokodillen hebben we gelukkig gezien! We hebben er een paar gezien, en bij 1 krokodil zaten er zelfs allemaal kleintjes op haar rug. Mooi om te zien, en de rest van de tocht op de rivier was ook erg mooi. Daarna reden we een stuk verder omhoog richting Cape Tribulation. Hier hebben we een wandeling gedaan door het beroemde Daintree Rainforest, echt prachtig! We hadden geluk met onze gids, ze had zelf een aantal jaren in het regenwoud gewoond, dus ze wist er genoeg over te vertellen. Na deze mooie wandeling zijn we doorgereden naar het midden van Cape Tribulation. Hier hebben we even een half uurtje op het strand rondgelopen en daarna lekker geluncht. Het was zonnig, maar niet zo warm dat we de zee in hoefden. Voor een tour prima weer dus. Daarna kregen we een heerlijke lunch, en nog een korte rondleiding naar een aantal enorme spinnen! Die kom je liever niet in je hostel tegen :) Tenminste, ik denk als ik die tegen zou komen,dan zou me vader me thuis nog kunnen horen gillen!
Na de lunch zijn we naar de Alexandra Range Lookuit gereden, een prachtig uitzichtpunt over de kust en over de Daintree River. En, onderweg hebben we een Cassowary gezien, één van de grootste beesten die je hier tegenkomt! Het is een soort grote loopvogel, geheel zwart, maar met een blauwe kop en wat rode accenten. Echt een enorm beest, wat net zo groot kan worden als ik! Er zijn er nog maar 900 van over in Australië, dus om er eentje midden op de weg te zien was wel heel mooi. Maar, terug naar de tour. Na het prachtige uitzichtpunt zijn we met de ferry de Daintree River overgestoken, waar we eerder op de dag op gevaren hadden. Aan de andere kant van de rivier zette we onze trip voort naar Mossman Gorge. We kregen hier uitleg van één van de locals over het leven in een regenwoud, en vooral hoe ze daar overleefden, hoe ze eten maakten, en wat hun rituelen waren. Ze zijn in de loop van de jaren wel erg gemoderniseerd en hebben bijna geen ceremonies meer, maar toch leuk om daar over te leren. Ook werd ons uitgelegd hoe ze daar aan hun voedsel kwamen, en daar bleken ze best handige trucjes voor te hebben! Ze maakten bijvoorbeeld veel gebruik van een boemerang, omdat die altijd terug komt, en een speer moet je zelf gaan zoeken :)
Op de terugweg van de tour zijn we door Port Douglas gereden, we kregen daar een soort kleine rondleiding vanuit het busje. Niet een heel groot plaatsje, maar wel een prachtige omgeving, vooral een heel mooi strand haha (four mile beach). Ik had gelezen dat je vanuit de YHA in Cairns een gratis shuttle daarheen kon krijgen, dus dat ging ik zeker onthouden.
We waren rond 7 uur terug in het hostel, en zijn toen lekker gaan eten. We wilden eigenlijk die avond zelf koken, omdat we wel eens kangoeroe wilden proberen, maar dat hebben we maar even een dag opgeschoven. We waren erg moe, en hadden echt geen zin om zelf te gaan koken. En, als je dan een gratis maaltijd in Gilligans kan krijgen, waarom niet? Daarna nog even een beetje gerelaxt, en toen gedoucht en Cairns maar weer eens onveilig gemaakt! Deze avond gingen we naar de Woodshed, een andere bar in Cairns. Goede muziek, gezellige sfeer en dus een leuke avond gehad!

De volgende dag, dinsdag 8 mei, was ik zelf al redelijk vroeg wakker. Jana lag nog lekker te slapen, dus ik heb een beetje gerelaxt in de ochtend. Wilde haar niet wakker maken omdat ik wist dat we er de volgende dag weer erg vroeg uit moesten. Rond half 12 werd ze wakker en hebben we weer een lekkere brunch gemaakt, brood met ei en tomaat, en nog wat gezond fruit erbij. Deze dag wilden we echt een beetje gebruiken om bij te komen. We zijn eerst even onze email gaan checken, en daarna naar de Lagoon gegaan. Het was weer heerlijk weer, dus hier hebben we weer de hele dag door gebracht. Einde van de dag mijn onderwatercamera opgehaald, zodat ik de volgende dag veel foto's kon maken!
Die avond hebben we eindelijk kangoeroe gegeten. We hadden ook aardappels en worteltjes gemaakt, dus leek best een normale maaltijd. En fijn om weer eens even zelf te koken haha, al duurt het soms uren voordat de pannen opgewarmd zijn. Ik snap we dat ze een gratis maaltijd aanbieden bij Gilligans :) Maar, de kangoeroe smaakte best prima! Het was anders dan anders, maar goed te doen. – Mijn maag bleek het iets minder te vinden de dagen daarna, maar ik heb het geprobeerd –
We hebben een rustige avond gehad daarna en zijn redelijk vroeg gaan slapen omdat we er de volgende dag heel vroeg uit moesten.

Woensdag, op de verjaardag van mijn papa, ging ik duiken! Jana had haar tour al eerder geboekt, en het zou een rondvaart rond Cairns zijn met de optie om te snorkelen en te duiken. Ik wilde liever een tour die echt op het duiken gericht zou zijn, dus ik had bij Peterpans een andere tour geboekt, met Ocean Freedom. We moesten beiden om 7.15 bij de haven zijn, dus mochten er vroeg uit! Onderwatercamera niet vergeten, en toen kon de tour beginnen! Het was een hele mooie boot waar ik op ging, en was best druk bezet. Ik moest een formulier invullen over mijn medische geschiedenis, en dus ook over de operatie aan mijn oor die ik echt 13 jaar geleden ongeveer gehad heb. En, ze gingen er in het begin zelfs moeilijk over doen. Ik legde maar snel uit dat ik al een keer gedoken had, en dat het toen geen problemen opleverde (wat ook weer niet helemaal waar was). Maar oke, ik mocht toch gaan duiken. We gingen eerst een uur varen richting de eerste plek waar we zouden gaan duiken, Upolu Cay. Dit was echt een hele mooie plek. Het enige wat ik om me heen zag was water, echt prachtig. En aan de kleuren van het water zag je zelf waar het reef begon, en waar het eindigde. We kregen eerst een instructie over het duiken.
Voordat we gingen duiken konden we eerst een Glas Bottom Boat toer doen. Hierbij gingen we in een andere boot, met een glazen onderkant. Hierdoor kon je alle vissen onder je zien. Het was niet heel erg indrukwekkend, maar het verhaal er omheen was wel leuk. Op deze kleine tour raakte ik met een meisje van 13 aan de praat. Ze ging ook duiken, en het was de eerste keer dat ze ging duiken. Ze vond het wel spannend, maar ik had haar een beetje verteld over hoe het zou zijn, en toen had ze er wel vertrouwen in. Terug op de boot moest ik me gelijk omkleden voor de duik. Ik zat in de eerste groep, samen met nog 3 anderen. Helemaal klaar in mijn wetsuit, fles met zuurstof omgehangen, en toen mocht ik als eerste het water 'instappen'. Blijft een gekke ervaring om zo van een boot af te lopen. Maar, het water voelde gelijk goed, en ik voelde me op me gemak. Per twee duikers kreeg je één instructeur toegewezen, wat wel heel fijn was. Zo werd er in ieder geval goed op me gelet. Ik ging een stukje naar beneden en moest daar wat oefeningen doen (wat doe je als je mondstuk uit je mond schiet, ed.) Ik moest wat langer wachten, omdat het andere meisje wat problemen had met ademhalen, maar het maakte voor mij niet uit. Ik was al lekker aan het genieten van wat ik om me heen zag. Toen ze ook beneden was gingen we dan aan onze duiktrip beginnen. En, het was werkelijk fantastisch! De meeste van jullie zullen de foto's nu wel gezien hebben, maar het was onbeschrijfelijk. Het was zo helder, en het koraal was zo mooi! Op deze eerste duik zagen we gelijk een hele grote schildpad, dat was wel een super ervaring! En zoveel mooi koraal, en heel veel mooie andere vissen. De duik duurde ongeveer een half uur, nog best lang. En, toen ik weer boven was, zei de duikinstructrice dat ze heel tevreden over me was, dat ik het heel goed had gedaan en dat ze echt kon zien dat ik er van genoten had.
En, eenmaal op de boot kon je aangeven of je een tweede duik wilde doen! Natuurlijk haha! Die duik zou later op de dag zijn. Het was eerst tijd om te lunchen. Boven op het dek alle verhalen uitgewisseld, en toen even lekker wat gegeten. Na een tijdje raakte ik aan de praat met de ouders van het meisje wat ik op de kleine tour al had ontmoet. Ze kwamen uit Adelaide, en het meisje, Chloe, vroeg of ik de tweede duik samen met haar wilde doen. Prima, en dat was maar goed ook, wat ze had ons al samen opgegeven haha. Nouja, gezellig even gekletst, en deze mensen bleken uit Adelaide te komen. Ik ga nog naar Adelaide toe, en ze vroegen of ik dan een dagje langs wilde komen om gezellig met hun uit eten te gaan. Nou, klinkt altijd goed. Ze konden me helaas geen slaapplek aanbieden zeiden ze, omdat ze de kamer die ze over hadden in huis omgebouwd hadden tot een kantoor. Geen probleem, had ook niet verwacht dat ze dat ooit zouden voorstellen.
Na de lunch waren we door gevaren naar het tweede Reef van die dag Wonder Wall. En, wonderbaarlijk was het! Wat zag het water er daar ook weer prachtig uit, echt, je zou het gezien moeten hebben om te geloven hoe blauw het was. Het was tijd voor de tweede duik. We gingen nu met een groep va 5 mensen en 1 instructeur tegelijk naar beneden. Nog wat nieuwe oefeningen erbij, want nu kregen we wat meer vrijheid. We mochten zelf rondzwemmen, zolang we maar in de buurt van de instructrice bleven. En, deze duik heb ik ook weer echt genoten. We hebben zelf een haai gezien, die gelukkig wel rustig in zijn grot bleef liggen, maar het was wel heel gaaf! En ook een pijlstaartrog kwam nog voorbij schieten. Op een gegeven moment mochten we op de bodem van de oceaan gaan zitten, en kregen we allemaal een garnaal. Deze moesten we in kleine stukjes breken en dan voeren aan de vissen. Heel mooi gezicht, we waren omringd door vissen en ze kwamen echt heel erg dichtbij. Heel leuk om te doen. Ook deze duik was dus weer een geweldige ervaring!
Terug op de boot konden we nog snel 20 minuten gaan snorkelen. De ouders van Chloe hadden geen zin, dus vroegen of ik haar mee wilde nemen. Geen probleem, alleen maar gezellig. We hebben nog veel moois onder water gezien, en zelfs ook nog een pijlstaartrog. Was dus nog wel even de moeite waard. Daarna eindelijk een beetje uitrusten op de boot, want zoveel activiteit was ik niet meer gewend. En, toen kwamen de ouders van Chloe weer naar me toe. Ze hadden even over het slapen gesproken, en hadden besloten dat ze de kantoorruimte leeg zouden ruimen voor als ik langs zou komen, en dan zou ik daar gewoon kunnen slapen, als ik wilde. Ik was wel een beetje overdonderd haha, maar zei dat ik er over na zou denken, en dat ik zeker het weekend wel zou blijven. Dan willen ze me ook nog meenemen naar een wijnproeverij. Nou oke, ik had niet te klagen dus! Nog een gezellige middag gehad op de boot met hun en de andere meiden die ik ontmoet had, en toen waren we rond 5 uur weer terug in de haven. Ik kreeg toen ook nog een certificaat dat ik deze twee duiken gemaakt had. Ik heb echt een prachtige dag gehad. Het is denk ik de mooiste trip die ik tot nu toe hier gedaan heb, en was ook heel erg benieuwd hoe de foto's eruit zouden zien. Die zou ik de volgende dag op kunnen halen, dus nog even wachten.

In de avond me vader nog even op zijn werk gebeld omdat hij jarig was, en natuurlijk alles verteld over het duiken! Hij vond het al super gaaf klinken, en was ook erg benieuwd naar de foto's. Toen ik terug kwam in het hostel was Jana ook terug van haar trip. Ze had ook een hele mooie dag gehad. We zijn lekker makkelijk beneden de 'gratis' maaltijd gaan eten, en hebben daarna even uitgerust. Toen gedoucht, en ons klaar gemaakt voor ons laatste avondje samen uitgaan in Cairns. We gingen dit keer niet naar de bar onder Gilligans, maar naar Woodshed, een andere bar waar we al eerder geweest waren. De muziek was niet echt geweldig, en ik was heel erg moe van de hele dag, dus rond 2 uur zijn we lekker terug naar het hostel gegaan.

Donderdag was mijn laatste dag met Jana. Het was een dag waarop we niet heel veel gingen doen, maar we hebben de dag wel lekker samen doorgebracht. In de ochtend hebben we lekker uitgebreid ontbeten, en daarna de was gedaan. Best fijn om die nog even te doen, want het voelt iedere dag in de kamer alsof het er geregend heeft. Alles is steeds een beetje nat en voelt vies aan, dus alles wassen was wel even fijn. Daarna snel alles in mijn tas gedaan en dicht gedaan, zodat het een beetje fris bleef :) Ik heb daarna mijn foto's van het duiken opgehaald, en die waren echt heel gaaf geworden. Ben blij dat ik een onderwatercamera gehuurd had, want nu hadden ze de foto's ook bewerkt, waardoor de kleuren veel beter uitkwamen. Terug naar het hostel waar Jana bijna klaar was met inpakken van haar spullen, en toen zijn we nog even voor de laatste keer samen door Cairns gelopen. De dag ging snel voorbij, maar 's avonds gingen we gelukkig nog lekker uit eten, vonden we wel leuk om te doen op onze laatste dag samen. We hebben lekker schnitzel gegeten bij een leuk restaurant, en daarna zijn we nog even naar de bar onder Gilligans gegaan. Rond 11 uur gingen we naar de kamer, de laatste spullen van Jana ingepakt, en toen richting het busstation. Haar bus vertrok om 12.25 richting Alice Springs. Het zou een hele lange busreis zijn, 33 uur! Ben blij dat ik het toch anders doe haha :) Ik mag straks ook wel 24 uur in de trein van Darwin naar Alice Springs, maar dat is toch iets comfortabeler dan de bus.
Maar, het was toch echt tijd om afscheid te nemen die avond. Gek om te doen, want we hebben bijna 4 weken samen gereisd, en echt een hele leuke tijd gehad! Ben blij dat ik haar toen die avond in Brisbane ontmoet heb. Gek hoe het kan lopen, de meeste mensen ontmoet je voor een dag, maar dit klikte gewoon goed. Ben blij dat we een tijdje samen hebben gereisd. We gaan elkaar zeker opzoeken als we thuis zijn, we wonen maar 3 uurtjes bij elkaar vandaan. En 3 uurtjes is echt niks als je de afstanden hier kent! En, heel misschien zien we elkaar nog in Australië. Jana wil misschien werk gaan zoeken in Melbourne en dan wat langer blijven, dus dan zouden we elkaar daar nog kunnen zijn als ik bij Kim en Patrick ben. Je weet maar nooit wat deze reis nog gaat brengen!
Toen ik terug was in het hostel wilde ik eigenlijk gaan slapen, omdat ik de volgende dag ook weer uit moest checken. Mijn kamergenootjes waren het daar niet zo mee eens, die vonden dat ik mijn laatste avond in Gilligans toch echt nog even mee uit moest. Oke, ik was best makkelijk over te halen, en we hebben een hele leuke avond gehad! Te laat terug in de kamer natuurlijk, maar het was het waard!

Zo, dit was het wel weer even voor vandaag. Ben inmiddels op het vliegveld in Cairns aangekomen, en heb het nu toch maar even afgeschreven. Moet nog 2 dagen schrijven van mijn tijd in Cairns (ik schreef alles een beetje in een rare volgorde), en dan kan ik de oostkust afsluiten! Ik ga me maar even klaar maken voor mijn vlucht nu, en dan komt het volgende verhaal vanuit Darwin (nog wel over Cairns haha).

Liefs, Xxx

  • 16 Mei 2012 - 11:31

    Robine:

    Hey mate!

    Je foto's heb ik al gezien, leuk om daar het verhaal nu bij te lezen! Super!
    Duiken in Nederland is trouwens ook super leuk hoor! =)
    Gezellig dat je iemand hebt gevonden waarmee het zo klikt! Dat gebeurt inderdaad niet bij iedereen. Wij zijn nu iets meer dan een weekje samen aan het reizen met een vriendin van mij! Ook echt super gezellig!
    Jammer dat je niet nog even hebt rond kunnen lopen in Port Douglas, het is daar best leuk =)
    Hoe zit het met enge tropische ziektes? Daar al last van gehad? :P haha Ik hoop het niet hoor!
    Ben benieuwd hoe Darwin is! Let us know!!!

    xx

  • 22 Mei 2012 - 10:03

    Pa:

    Sorry voor de late reactie, maar het is toch wel weer een feest om te lezen wat je allemaal beleeft. Vooral het gedeelte over het duiken en snorkelen. Wat een prachtige beschrijving van wat je onder water hebt gezien en wat een mooie ervaring als je een haai en een schildpad gespot hebt. Het is ook leuk om te lezen dat je het met JANA zo goed kunt vinden (en andersom natuurlijk ook). Het is altijd leuk om met iemand (of meerdere personen) leuke en spannende dingen te doen, en als het klikt, dan is het helemaal leuk. Nou, ik hoop dat je niet al te ziek bent geweest van het eten van kangoeroe.
    Veel plezier nog verder en heel veel XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Marsha

Actief sinds 02 Dec. 2011
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 33301

Voorgaande reizen:

17 Januari 2012 - 29 Juli 2012

Australië 2012

Landen bezocht: